Název:
Vliv firmy Cambridge Analytica na průběh a výsledky voleb ve vybraných zemích
Překlad názvu:
Comany Cambridge Analytica influencing the results of political elections around the world
Autoři:
Velek, Štěpán ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Shavit, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje firmě Cambridge Analytica a jejímu působení v rámci politických voleb v několika zemích. V teoretické části vysvětluje fenomény důležité k pochopení praktické části. V první části se věnuje internetu, novým médiím, webu 2.0 i sociálním sítím v čele s Facebookem. Dotýká se politického marketingu a studuje odborné pojmy jako konfirmační zkreslení či komnata ozvěn. Praktická část představuje hlavního aktéra práce, Cambridge Analyticu, a následně plynule míří za jejími hlavními kauzami, tedy prezidentskými volbami v USA v roce 2016 a referendu o vystoupení Spojeného království z EU, které se konalo v témže roce. V další fázi se práce zaměřuje na ožehavé případy ovlivnění prezidentských voleb v Keni a Nigérii a dotýká se také možného ovlivnění voleb v České republice, které se však dosud neprokázalo.The main topic of this thesis is company Cambridge Analytica and its influence in some of the elections around the world. In theoretical part it explains elementary concepts to understand the second part of the work. The first part contains internet, new media, web ě.0 and social sites, mainly Facebook. There is also a focus on political marketing and it studies scientific concepts like confirmation bias and echo chamber. The second part is introducing the main player of the work, Cambridge Analytica and, furthermore, fluently moving to main affairs - the 2016 US presidential election and brexit the same year. Last but not least, the work focuses on Kenya and Nigeria presidential elections intervention and it touches a possible influence in Czech Republic which is not proven yet.
Klíčová slova:
AggregateIQ; brexit; Cambridge Analytica; cílená reklama; Facebook; ovlivnění voleb; psychografika; SCL; Trump; zneužití dat; AggregateIQ; brexit; Cambridge Analytica; election interference; Facebook; misuse data; psychographics; SCL; target ads; Trump