Original title:
Vysoké náklady nízkého vzdělání v České republice
Translated title:
The high costs of low literacy in the Czech Republic
Authors:
Krajčová, Jana ; Münich, Daniel Document type: Research reports
Year:
2020
Language:
cze Series:
Studie IDEA, volume: 8/2020 Abstract:
[cze][eng] Formou projekcí kvantifikujeme hypotetické dopady scénářů kvalitnějšího vzdělání poskytnutého nedostatečně gramotným patnáctiletým žákům na dlouhodobý růst české ekonomiky v budoucích dekádách. Naše projekce nejsou predikcemi budoucího vývoje, ale hypotetickými trajektoriemi možného budoucího vývoje na základě současných vědeckých poznatků o kauzálních vztazích mezi úrovní vzdělanosti a ekonomickým růstem. Patnáctiletí žáci s nedostatečnou gramotností, tedy ti, co dosahují příliš nízkých výsledků v testech funkční gramotnosti, mají v dalším životě výrazné problémy v ekonomickém a společenském uplatnění. V rámci zemí OECD dosahuje podíl těchto žáků 24 %. V České republice je tento podíl jen o něco málo nižší (21 %), což představuje zhruba 20 tisíc žáků ve věkovém ročníku. Zanedbatelný podíl těchto žáků vykazují gymnázia, čtyřletá i víceletá. Na základních školách však představují necelou třetinu a na středních školách bez maturity podíl těchto žáků dosahuje téměř poloviny. Výluky v prezenčním vzdělávání v éře covid-19 velmi pravděpodobně zvýší nerovný přístup ke kvalitnámu vzdělání a tedy podíl nedostatečně gramotných žáků.By means of projections, we quantify the hypothetical impact of providing better education to insufficiently literate fifteen-year-old pupils on the Czech economy’s long-term growth in the coming decades, using a number of scenarios. Our projections are not predictions of future trends, but represent hypothetical projections of future trajectories based on what is currently known about the causal relationships between educational achievements and economic growth. Insufficiently literate fifteen-year-olds – those who do not achieve score enough in functional literacy tests – face substantial economic and social difficulties later in life. Across the OECD countries, 24% of pupils fall into this category. In the Czech Republic the proportion is slightly lower (21%), and this represents some 20 thousand pupils in an age cohort. Only a negligible share of these pupils attend four-year or extended gymnazia (academic upper-secondary schools). These pupils represent about a third in elementary schools, while they represent almost half of vocational / apprenticeship secondary schools (without the Maturita / Abitur school-leaving exam). School closures during the covid-19 era will likely increase unequal access to quality education and thus the proportion of under-literate pupils.
Keywords:
Czech Republic; economic growth; education Project no.: StrategieAV21/13 Funding provider: AV ČR