Original title:
Černobílí muži s paletou?
Translated title:
Black-and-white men with palettes?
Authors:
Buddeus, Hana Document type: Papers Conference/Event: Sjezd historiků umění /6./, Praha (CZ), 20180920
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V textu otištěném ve speciálním čísle časopisu October věnovaném černobílé fotografii Matthew Witkovsky vznesl otázku, zda může bádání o fotografii sloužit jako model pro dějiny umění. Na několika konkrétních příkladech z dějin českého umění 20. století (monografické edice a fotografické portréty umělců) ukazují, jak se od víry v čistotu fotografického záznamu dostáváme k důrazu na konstruovanost fotografického obrazu. Fotografie jednoznačně ukazuje na nutnost zabývat se nejen autory a díly, ale i podmínkami jejich vzniku, distribuce a recepce.In an essay published in a special issue of October magazine devoted to black-and-white photography, Matthew Witkovsky asks whether photography studies can serve as a model for art history. Using specific examples from 20th century Czech art (monographs and photographic portraits of artists), I show how we have moved from a belief in the purity of the photographic record to an emphasis on how the photographic image is constructed. Photography unequivocally highlights the need to examine not just artists and their work, but also the circumstances of their creation, distribution and reception.
Keywords:
photography; portrait; reproduction Host item entry: Tvůrce jako předmět dějin umění, ISBN 978-80-88283-35-5
Institution: Institute of Art History AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0312319