Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Infrastruktury (dějin) umění
Buddeus, Hana ; Lomová, J.
Úvodní kapitola sborníku ze VII. sjezdu historiků a historiček umění, který se konal v září 2021 v Ústí nad Labem, předkládá téma infrastruktur jako jedno ze stěžejních témat současného umění a ptá se, jaké místo mají v disciplíně dějin umění. V centru pozornosti se ocitá dobově a místně podmíněný kontext, všechno co dílo obklopuje, co jej materiálně tvoří a co umožňuje nebo přímo podmiňuje jeho existenci, co jej uchovává v čase a co k němu přivádí pozornost.
Infrastruktury (dějin) umění
Bartlová, A. ; Buddeus, Hana
Infrastructures are one of the central themes of contemporary art, what place do they have in the discipline of art history? Proceedings of the VIIth Congress of Art Historians, held in September 2021 in Ústí nad Labem, discusses the topic in five chapters, revealing the mechanisms of collecting, exhibiting and reproducing art, art education, and the conservation of art monuments. The focus is on the temporally and locally conditioned context, everything that surrounds the work, what materially constitutes it and what enables or directly conditions its existence, what preserves it in time and what brings attention to it.
Kopie, rozmnoženiny, odlitky, tisky
Buddeus, Hana
Pandemie Covid-19 nás znovu upozornila na důležitost promýšlet v rámci dějin umění různé aspekty vzdáleného přístupu k originálům či diváctví „z druhé ruky“. Díky grafickým tiskům, zmenšeninám či rozmnoženinám soch, nejrůznějším upomínkovým předmětům a zejména fotografickým reprodukcím otištěným v časopisech, kalendářích, knihách či na plakátech nebo zavěšeným v online prostředí se umění dostává do oběhu, opouští elitní prostředí sbírek a získává nový kontext. Jak lze v rámci dějin umění uvažovat o reprodukcích nejrůznější materiální podoby, různých kvalit a užití?
Akční umění, land-art a fotografie jako (ne)spolehlivý svědek
Šimková, Lenka ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Mlčoch, Jan (oponent) ; Buddeus, Hana (oponent)
Akční umění, případně land-art, a fotografie patří neodmyslitelně k sobě. Fotografie je zcela samozřejmě vnímána jako jeden z nejdůležitějších způsobů dokumentace těchto uměleckých forem a často jediný zdroj informací o jejich vizuální podobě. Je proto třeba se ptát, co pro naše vnímání a hodnocení těchto děl tato skutečnost znamená, jak jednotliví umělci s takovou dokumentací nakládali, kdo a s jakým záměrem ji vytvářel a jaké byly následné strategie prezentace děl prostřednictvím takové dokumentace. Především je však třeba uvědomit si a zhodnotit naše obecná očekávání, domněnky a přesvědčení spojená s médiem fotografie a jeho antropologickými, filozofickými a sociologickými aspekty.
Černobílí muži s paletou?
Buddeus, Hana
V textu otištěném ve speciálním čísle časopisu October věnovaném černobílé fotografii Matthew Witkovsky vznesl otázku, zda může bádání o fotografii sloužit jako model pro dějiny umění. Na několika konkrétních příkladech z dějin českého umění 20. století (monografické edice a fotografické portréty umělců) ukazují, jak se od víry v čistotu fotografického záznamu dostáváme k důrazu na konstruovanost fotografického obrazu. Fotografie jednoznačně ukazuje na nutnost zabývat se nejen autory a díly, ale i podmínkami jejich vzniku, distribuce a recepce.
Bob Krčil
Douša, Jan ; MOUCHA, Josef (vedoucí práce) ; Buddeus, Hana (oponent)
Život a dílo Boba Krčila byly dosud známy prostřednictvím fragmentů a nepodložených legend. Cílem této esejisticky pojednané práce je přiblížit hlubší motivy jeho osobního směřování, fotografické tvorby a činnosti pro českou exilovou komunitu. V Krčilově případě je tvorba s pohnutým životním osudem neoddělitelně propojena. Vzniku této biografické práce předcházelo dohledání a propojení Krčilovy roztříštěné pozůstalosti, zpracování jeho korespondence i spisů a pořízení rozhovorů s lidmi, kteří ho osobně znali. Účelem práce je propojením těchto materiálů poskytnout co možná nejzasvěcenější vhled do života této zásadní postavy české exilové kultury a proniknout tak skrze mlhu neinformovanosti, která osobnost Boba Krčila doposud zahalovala.
Život a dílo slezského fotografa a malíře Józefa Raszky (1875-1929)
Klepáčová, Veronika ; BÁRTA, Jaroslav (vedoucí práce) ; Buddeus, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá životem a dílem slezského fotografa a malíře Józefa Raszky (1875-1929). Při jejím zpracování byl kladen důraz na vyhledávání a sběr informací v archivech a jejich následné zpracování v jeden celek. Celkově je práce rozdělena do čtyř hlavních částí. První kapitola se snaží načrtnout přehled historických událostí během Raszkova života v regionu, kde žil. Další dvě kapitoly detailně popisují Raszkův život a postup při bádání. Všechny výše zmiňované kapitoly by měly čtenáři představit tuto jedinečnou a kontroverzní osobnost a seznámit jej s Raszkovou složitou povahou a zajímavými životními postoji. Poslední kapitola pak aplikuje tyto poznatky při interpretaci Raszkova díla. Nedílnou součástí práce jsou také fotografické ukázky a katalog, který se nachází na konci práce a který obsahuje reprodukce všech Raszkových známých fotografií. Přínosem práce by mělo být mimo jiné připomenutí téměř zapomenutého regionálního umělce a také zdůraznit dokumentační hodnotu jeho fotografií.
Klišé v současné výtvarné fotografii
Čejková, Michaela ; Buddeus, Hana (vedoucí práce) ; DVOŘÁK, Tomáš (oponent)
Diplomová práce vymezuje pojem klišé ve výtvarném umění a především ve fotografii. Toto vymezení vychází z rozboru pojmů, které s klišé úzce souvisejí, a sice parafráze, kýče, kopie, reprodukce. Práce rovněž poukazuje na jednotlivé příklady klišé v současné fotografii. Sleduje jejich vývoj a pokouší se zodpovědět otázku, proč jsou právě tyto obrazy vyhledávány, stále znovu napodobovány, a to i autory, kteří jsou si jejich existence, stejně jako četnosti nepochybně vědomi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.