Original title:
Možnosti analytického řešení dopravních úloh materiálového toku
Translated title:
Possibilities of analytical solution of the transport tasks for material flow
Authors:
Chaloupka, Michal ; Hloska, Jiří (referee) ; Kašpárek, Jaroslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se věnuje možností využití metod lineárního programování v dopravních úlohách. Práce se skládá ze dvou částí. První část se věnuje podstatě lineárního programování, pomocí kterého lze řešit celou řadu optimalizačních úloh, v této práci jsou stěžejní dopravní úlohy. Druhá část se zabývá porovnáním metod optimalizace dopravních úloh. Cílem této práce je vyhodnotit nejvhodnější metodu, která může najít uplatnění v podnikové praxi. Pomocí metod lineárního programování budou nalezeny výchozí řešení úloh ke zjištění množství a vynaložených nákladů při distribuci zboží od dodavatelů k odběratelům. Poté budou nalezena optimální řešení.
This bachelor thesis deals with the possibility of using linear programming methods in transport tasks. The work consists of two parts. The first part deals with the essence of linear programming, which can be used to solve a number of optimization problems, in this work are the key transport problems. The second part deals with the comparison of methods for optimizing transport tasks. The aim of this work is to evaluate the most suitable method that can find application in business practice. Using the methods of linear programming, initial solutions to tasks will be found to determine the quantity and cost incurred in the distribution of goods from suppliers to customers. Then optimal solutions will be found.
Keywords:
index method; northwest corner method; transport tasks; Vogel approximation method; dopravní úlohy; indexní metoda; metoda severozápadního rohu; Vogelova aproximační metoda
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/191939