Název:
Vliv ABS na chování vozidla
Překlad názvu:
ABS Impact to Behavior of Vehicle
Autoři:
Zich, Jakub ; Šimek, Václav (oponent) ; Strnadel, Josef (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Bakalářská práce se zabývá systémem ABS (Anti-lock braking system) a jeho vlivem na délku brzdné dráhy vozidla. Práce obsahuje rešerši k tomuto problému, přehled vhodných modelovacích prostředků, návrh řešení, jeho implementaci v modelovacím nástroji UPPAAL a testy prováděné s modelem. Testy zkoumají průběh vývoje základních veličin spojených s brzděním (rychlost, brzdná dráha, skluz, úhlová rychlost, koeficient tření) v simulacích nouzového brzdění s použitím systému ABS a bez něj, a výsledky porovnávají. Taktéž ověřují pravděpodobnost, že vozidlo zastaví v různých podmínkách za danou vzdálenost. V neposlední řadě umí model simulovat poruchu brzd či brzdových čidel a výsledky těchto simulací je možné porovnávat se simulacemi bez poruchy.
The bachelor thesis discusses the Anti-lock braking system and its impact on braking distance of a vehicle. The thesis contains research of this problem, a summary of suitable modeling tools, solution draft, its implementation in the UPPAAL modeling tool and tests performed with the model. The tests examine the course of progression of basic quantities associated with braking (velocity, braking distance, slip, angular velocity, friction coefficient) in simulations of emergency braking with and without the use of ABS, and compare the results. They also verify probability of the vehicle stopping in different circumstances on given distance. Lastly, the model can simulate brake or sensor defect, and results of those simulations can be compared to simulations without defect.
Klíčová slova:
ABS; brzdná dráha; brzdná síla; brzdová soustava; modelování; ověřování modelů; rychlost; simulace; verifikace; časované automaty; ABS; braking distance; braking force; braking system; model checking; modeling; simulation; speed; timed automata; verification
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/191538