Original title:
Rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole s programem Začít spolu a běžné mateřské škole
Translated title:
Pre-writing and Pre-reading Developmental Skills in Preschools with the "Step by Step" Programme and a Traditional Preschool Programme
Authors:
Sialini, Kateřina ; Laufková, Veronika (advisor) ; Ronková, Jolana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá zjištěním schopností a dovedností předcházejících čtení a psaní u dětí z mateřských škol s programem Začít spolu a u dětí z běžných mateřských škol. Teoretická část práce se zaměřuje na vysvětlení školní zralosti a školní připravenosti, rozbor dovedností předcházejících čtení a psaní, rozbor Rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání z pohledu těchto dovedností a představení zásad práce mateřských škol s programem Začít spolu. Cílem praktické části bylo zjistit, na jaké úrovni jsou děti předškolního věku v oblasti schopností a dovedností přecházejících čtení a psaní programem v MŠ Začít spolu a v běžné MŠ. Data byla získána využitím smíšeného designu výzkumu. Jako metody sběru dat byly použity dotazník pro pedagogy, pozorování, pracovní listy a didaktická hra. Výzkum byl prováděn ve dvou obdobích - v září 2018 a v květnu 2019. V září 2018 se výzkumu zúčastnilo celkem 108 dětí. V květnu 2019 se výzkumu zúčastnilo celkem 105 dětí. Dále byl výzkum metodou dotazníku proveden u 11 pedagogů. Výsledek průzkumné sondy je, že děti z MŠ s programem Začít spolu dosáhly v pracovních listech celkově lepších výsledků nežli děti z běžných MŠ, a to v září 2018 i v květnu 2019. V aktivitě, která se zaměřovala na dovednost rozpoznávat a vytvářet rýmy, dosáhly v září 2018 děti z...This diploma thesis is focused on discovering pre-writing and pre-reading developmental skills in preschools with the "Step by Step" programme and a traditional preschool programme. The theoretical part is focused on explaining school maturity and school readiness, analysing pre-writing and pre-reading skills, analysing Framework Education Programme for Preschools within the frame of these skills and introduction of working principals in preschools with a "Step by Step" programme. The aim of the practical part of this diploma thesis was to discover the preschool children's level of pre-writing and pre-reading developmental skills with the "Step by Step" programme in comparison with a traditional preschool programme. Data were collected by using a mixed method research design: a questionnaire, an observation, worksheets and didactic games were used. One hundred and eight children participated in this research in September 2018. The research was repeated in May 2019 with participation of one hundred and five children. Eleven teachers filled up the questionnaire. The research results shown that the children from preschools with "Step by Step" gained better results overall when filling worksheets in comparison with the children from preschools following the traditional preschool programme in September...
Keywords:
preschool education; preschool pre-writing and pre-reading developmental skills; the "Step by Step" programme; worksheets; dovednosti předcházející čtení a psaní; mateřská škola; pracovní listy; program Začít spolu; předškolní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119357