Original title:
Příprava učitelů primární školy na pedagogických fakultách v ČR
Translated title:
Education of primary school teachers at the faculties of education in the Czech Republic
Authors:
Vokšická, Barbora ; Straková, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Kvalita vzdělávání učitelů se v poslední době dostala ve všech vyspělých zemích včetně České republiky do centra pozornosti pedagogické teorie, výzkumu a zejména vzdělávací politiky. Čelíme problémům například s nekvalifikovanými učiteli, s nezájmem mladých lidí o studium učitelství, s odchodem učitelů ze škol, s kvalitou vzdělávání učitelů s ohledem na potřeby moderní společnosti a pracovního trhu. Absence standardu pro učitelskou profesi spolu s vysokou autonomií vysokých škol dále vede k situaci, kdy jednotlivé fakulty připravující učitele koncipují vzdělávací programy zcela nezávisle a máme málo informací o tom, zda vybavují absolventy srovnatelnými vědomostmi a dovednostmi, budují v nich podobné postoje a stanovují si v učitelském vzdělávání podobné priority. V teoretické části se věnuji vývoji vzdělávání učitelů 1. stupně ZŠ v České republice po roce 1989, legislativnímu a koncepčnímu ukotvení vysokoškolské přípravy učitelů. V praktické části se diplomová práce pokouší odpovědět na otázku, jak odlišná je příprava učitelů primární školy na různých pedagogických fakultách v České republice. V rámci práce byly provedena komparativní případová studie na dvou katedrách primární pedagogiky s cílem zjistit, jak se liší charakteristika studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, dlouhodobé...The quality of education of teachers has recently started to be in the focus of educational theory, research and of education policy in all developed countries, including the Czech Republic. We face problems such as unqualified teachers, the lack of interest of young people in teaching, the departure of teachers from schools, the quality of education of teacher, with regard to the needs of modern society and the labor market. Furthermore, the lack of a standard for the teaching profession together with the high autonomy of universities leads to a situation in which individual faculties of primary education design education programs completely independently and we have little information, If they are equipping graduates with comparable knowledge and skills, building similar attitudes and establishing teacher education of similar priority. The theoretical part is devoted to the development of teacher education of primary schools in the Czech Republic after 1989, the legislative and conceptual anchoring of university teacher training. In the practical part, the thesis attempts to answer the question of how different is the preparation of primary school teachers at various faculties of education in the Czech Republic. The case studies were carried out at two departments of primary education in order to...
Keywords:
Charles University; Curriculum; education od teachers; graduate profile; Masaryk University; Primary school teaching; Professionalization; Karlova univerzita; Masarykova univerzita; profesionalizace; profil absolventů; studijní program; Učitelství pro 1. stupeň ZŠ; vzdělávání učitelů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119353