Original title:
Ztvárnění sebe sama: Téma fluidní identity v díle Jackie Kay
Translated title:
Renderings of the Self: The Theme of Fluid Identity in the Work of Jackie Kay
Authors:
Stehlíková, Anežka ; Nováková, Soňa (advisor) ; Poncarová, Petra Johana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The bachelor thesis performs an analysis of the treatment of Scottish national and gender identity in selected poetry and fiction of the third modern Scots Makar, Jackie Kay (1961-), and argues that the author's works, regardless of genre, portray identities as self-invented and fluid rather than fixed and environment- or birth-determined. Kay's speakers, characters and narrators recurrently (re)construct their own identities, often in defiance of socially given norms, and, consequently, display one's ability to flexibly formulate own self-concept. The argumentation demonstrating the given depiction of identities is based on an examination of the poetry collection The Adoption Papers (1991), the novel Trumpet (1998), and the short story collection Why Don't You Stop Talking (2002) respectively. The analysis of Kay's poetry and fiction is preceded by the survey of the theoretical framework germane to the identity subcategories focused on in the thesis: Scottishness and gender identity. Conceiving both as social identities which, among other components, constitute an individual's self-concept, the overview provides the chief approaches to the formation of each identity category separately. Delimiting the civic, ethnic and cultural perception of Scottish national identity and the essentialist,...Tato bakalářská práce provádí analýzu vyobrazení skotské národní a genderové identity ve vybrané poezii a próze třetí moderní národní skotské básnířky, Jackie Kay (1961-), a argumentuje, že její díla, nezávisle na žánru, vykreslují identity jako vytvořené jedincem a fluidní, spíše než fixní a vrozené či určené okolním prostředím. Lyrické subjekty, postavy a vypravěči Kay opakovaně (re)konstruují své vlastní identity, často navzdory sociálně daným normám, a tudíž znázorňují schopnost flexibilně formulovat své sebepojetí. Argumentace ukazující toto ztvárnění identit je založena na rozboru básnické sbírky The Adoption Papers (1991), románu Trumpet (1998), a sbírky povídek Why Don't You Stop Talking (2002), v tomto pořadí. Vlastní analýze poezie a prózy Kay předchází přehled teoretického rámce relevantního vzhledem k podkategoriím identity, na které se tato práce soustředí, tj. skotská národní a genderová identita. Považujíc obě za sociální identity, které spolu s dalšími složkami tvoří sebepojetí jedince, toto shrnutí uvádí hlavní přístupy ke vzniku každé kategorie identity jednotlivě. Tento souhrn, který vymezuje občanské, etnické a kulturní pojetí skotské národní identity společně s přístupy k genderu založenými na esencialismu, sociálním konstruktivismu a performativitě, také zdůrazňuje, které z...
Keywords:
Jackie Kay|Scottish literature|contemporary women writers|fluid identity|gender|Scottish national identity; Jackie Kay|skotská literatura|současné spisovatelky|fluidní identita|gender|skotská národní identita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119331