Název:
Hodnocení motorické docility adolescentů se specifickými poruchami učení a chování.
Překlad názvu:
Evaluation of the motoric docility level of adolescents with specific learning and behavior disorders.
Autoři:
Kaňka, Ladislav ; Bunc, Václav (vedoucí práce) ; Šteffl, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Hodnocení motorické docility adolescentů se specifickými poruchami učení a chování. Zpracoval: Bc. Ladislav Kaňka Vedoucí diplomové práce: prof. Ing. Václav Bunc, CSc. Cíl práce: Cílem práce je na základě Iowa-Brace testu zhodnotit motorickou docilitu žáků se specifickými poruchami učení a chování a porovnat výsledky s daty s žáků bez těchto poruch. Metodika práce: Testování motorické zdatnosti za pomocí Iowa-Brace testu žáků se specifickými poruchami učení a chování ve věku 13-14 let (starší školní věk) s následným porovnáním s žáky, kteří tyto specifické poruchy učení a chování nemají. Data byla zpracována za pomoci programu IBM SPSS Statistics 24 a poté vyhodnocena. Výsledky práce: Specifické poruchy učení a chování mají významný negativní vliv na motorickou docilitu jedince, což bylo prokázáno nižším výkonem studentů s těmito poruchami v testu zkoumajícím motorickou docilitu probandů (Iowa-Brace testu). Rozdíly v celkovém výkonu v Iowa-Brace testu závisí více na přítomnosti specifických poruch učení a chování než na pohlaví jedince. Největší rozdíl mezi žáky s a bez specifických poruch učení a chování byl zaznamenán ve cviku "Turek" (cvik hodnotící úroveň koordinačních schopností a kloubní pohyblivost), kdy žáci bez specifických poruch učení a chování dosáhli o polovinu lepších výsledků...Title: Evaluation of the motoric docility level of adolescents with specific learning and behavior disorders. Author: Bc. Ladislav Kaňka Advisor: prof. Ing. Václav Bunc, CSc. Aim of the thesis: The aim of this study is to evaluate the motoric docility level of pupils with specific learning a behavior disorders through the Iowa-Brace test and to compare the results with data from pupils without these disorders. Method: Testing motoric abilities of 13-14 year old (adolescents) with specific learning a behavior disorders through the Iowa-Brace test and later comparing to pupils who do not have any specific learning and behavior disorders. The data was processed with the program IBM SPSS Statistics 24 and then evaluated. Results: Specific learning and behavior disorders have a significant negative impact on the motoric docility level of an individual, which has been proved by poorer performance of these pupils in a test studying the motoric docility level of probands (Iowa-Brace test). The difference in the overall performance in the Iowa-Brace test depends more on the specific learning and behavior disorders than on the sex of the individual. The biggest difference between pupils with and without specific learning and behavior disorders was noticed during the exercise "Turek" (this exercise assesses...
Klíčová slova:
dysgrafie; dyslexie; dyspraxie; hyperaktivita; Iowa-Brace test; motorická docilita; motorické schopnosti; pohybové schopnosti; Specifické poruchy učení a chování; starší školní věk; adolescence; dysgraphia; dyslexia; dyspraxia; hyperactivity; Iowa-Brace test; motoric docility level; motoric skills; movement skills; Specific learning and behavior disorders