Název:
Mediální obraz menstruace v masových médiích a v uživatelských obsazích
Překlad názvu:
Media Image of Menstruation in Mass media and User generated content
Autoři:
Strouhalová, Tereza ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá mediálním obrazem menstruace v masových médiích a v uživatelských obsazích. Menstruace je biologický proces, který je nutný pro reprodukci. Má určitou roli nejen z biologického hlediska, ale také kulturního. Po dlouhou dobu byla menstruace tabuizována a stigmatizována. V dnešní době se již nepotýkáme s naprostou tabuizací, ale některá stigmata a stereotypy přetrvaly. Diplomová práce vychází z teorie sociální konstrukce reality, kdy jsou masová média považována za jednoho z činitelů, kteří se na tomto konstruování podílejí. Cílem práce je analyzovat obraz menstruace v masových médiích vytvářených profesionály a porovnat ho s obrazem v uživatelských obsazích, který vytváří veřejnost na sociálních sítích. Pro dosažení komplexního pohledu na danou problematiku jsou použity dvě výzkumné metody - kvantitativní obsahová analýza a kvalitativní analýza rámců. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy je zjištěna četnost a výskyt tématu menstruace v masových médiích. Pomocí analýzy rámců je zjištěno, jak je téma zobrazováno a rámováno, jak v masových médiích, tak v uživatelských obsazích.This diploma thesis discusses the image of menstruation in the mass media and in user generated content. Menstruation is a biological process that is essential for reproduction. It not only plays a specific role from the biological point of view, but also from the cultural aspect. Menstruation has remained a taboo and been stigmatised for many years. Today this topic is no longer completely taboo, but some stigma and stereotypes remain. This diploma thesis is based on the theory of social construction of reality, where the mass media is considered one element involved in the construction of this reality. The aim of this work is to analyse the image of menstruation in the mass media created by professionals and compare it with the image of this topic in user generated content created by the public on social networks. Two research methods are used to obtain a comprehensive view of the specific issue - a quantitative content analysis and qualitative framework analysis. The quantitative content analysis is used to establish the frequency and occurrence of the topic of menstruation within mass media. The framework analysis is used to establish how this topic is represented and framed in the mass media and in user generated content.
Klíčová slova:
analýza rámců; kvantitativní obsahová analýza; masová media; Mediální obraz; menstruace; teorie sociální konstrukce reality; uživatelské obsahy; framework analysis; mass media; Media image; menstruation; quantitative content analysis; theory of social construction of reality; user generated content