Název:
Obraz sociálního pracovníka v českých médiích
Překlad názvu:
The image of a social worker in the Czech mass media
Autoři:
Sarová, Klára ; Havránková, Olga (vedoucí práce) ; Kodymová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá obrazem sociálního pracovníka v českých médiích. Konkrétněji se zabývá tím, jak o sociálních pracovnících píše tisk, televize a rádio. Práce si klade dva cíle. První cíl zjišťuje co nejširší obraz sociálního pracovníka v médiích. Druhý cíl se snaží vyzkoumat, jak na mediálním obraze sociální pracovníci participují a jak nad médii v souvislosti se svou prací přemýšlí. Práce se skládá z teoretické a praktické části, které na sebe navazují. Teoretická část tvoří nosný základ pro výzkumnou druhou část práce. Začíná vymezením médií, jejich funkcí, typy, účinky. Dotýká se i veřejného mínění a termínu sociální realita, jenž představuje důležitou část k popisu mediálního obrazu a jeho pochopení. Potřebnou kapitolou teoretické části je i popis mediálního produktu pro uplatnění obsahové analýzy. Nakonec je popsán sociální pracovník a jeho mediální dovednosti. Praktickou část provází dvě výzkumné metody. Za pomoci obsahové analýzy se práce snažila zjistit co nejširší obraz o sociálních pracovnících, jenž tvoří tisk, televize a rozhlas. Průzkum proběhl pomocí klíčových slov v mediálním vyhledávači a k analýze posloužilo celkem 684 článků z 6 měsíců roku 2018. Z výzkumu vyplývá mnoho poznatků. V 92 % se o sociálním pracovníkovi píše v neutrální konotaci. Z výše zmíněných druhů médií...The diploma thesis deals with the image of a social worker in the Czech media. More specifically, it deals with how social workers are described in the press, television and the radio. The work has two goals. The first goal searches for the widest possible image of a social worker in the media. The second goal seeks to study how social workers participate in the media image and how they think about the media in relation to their work. The work consists of a theoretical and a practical part which are connected. The theoretical part forms the main basis for the second, research part of the work. It begins by defining the media, their functions, types, effects. It also touches on public opinion and the term 'social reality' which is an important part of describing the media image and its understanding. A necessary chapter of the theoretical part is also a description of the media product in the application of content analysis. Finally, the social worker and his media skills are described. The practical part is accompanied by two research methods. With the help of content analysis, the work tried to find out the widest possible picture of social workers, which consists of the press, television and the radio. The survey was conducted using keywords in a media search engine and a total of 684 articles...
Klíčová slova:
sociální pracovník|mediální obraz|oblasti sociální práce|tištěná-televizní a rozhlasová média; social worker|media image|areas of social work|print-television and radio media