Název:
Sociální kompetence učitele na odborné škole
Překlad názvu:
Social competence of teacher at a vocational school
Autoři:
Rutkovský, Vít ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma této diplomové práce se zaměřuje na výzkum sociálních kompetencí v odborném vzdělávání. Cílem teoretické části je objasnění problematiky sociálních kompetencí v různých souvislostech. Zabývá se školou jako sociálním prostředím, všeobecnými dovednostmi učitele a specifikací sociálních dovedností potřebných k výkonu této profese. Dále přiblíží vztah sociálních dovedností a kurikulárních dokumentů a nakonec předloží předpokládané požadavky vedení školy na aplikaci těchto dovedností. Cílem empirické části je výzkum na odborné škole se zřetelem na to, jak je využíván potenciál sociálních kompetencí učitelů v pedagogické činnosti ve vztahu k profilu absolventa. Výzkum bude zohledňovat výsledky tří výzkumných metod - analýzy dokumentů, pozorování a rozhovoru. Dílčí cíle se budou zaměřovat na výukové prostředí, obsah profilu absolventa, práci učitele a pohled vedení školy na aplikaci sociálních dovedností. Klíčová slova kompetence, učitel, odborná škola, sociální dovednosti, sociální interakceThe theme of this thesis is focused on research of social competences in vocational education. The aim of the theoretical part is to clarify the issue of social competences in various contexts. It deals with school as a social environment, general skills of a teacher and the specification of social skills needed to practice this profession. It will also describe the relationship between social skills and curricular documents and finally present expected requirements of a school management for the application of these skills. The aim of the empirical part is the research at a vocational school with regard to how the potential of social competencies of teachers is used in pedagogical activities in relation to the graduate profile. The research will take into account the results of three research methods - a document analysis, an observation and an interview. Partial objectives will focus on the learning environment, the content of the graduate profile, the work of the teacher and the view of school management on the application of social skills. Keywords competence, teacher, vocational school, social skills, social interaction
Klíčová slova:
kompetence|učitel|odborná škola|sociální dovednosti|sociální interakce; competence|teacher|vocational school|social skills|social interaction