Original title:
Měření posunů železničního svršku a mostní konstrukce
Translated title:
Railway track deformation measurement
Authors:
Leischner, Ludvík ; Bureš, Jiří (referee) ; Švábenský, Otakar (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce pojednává o měření posunů na znojemském železničním viaduktu. Prostřednictvím dvou měřických metod, a to prostorové polární metody a kinematické GNSS Stop & Go metody, byly měřeny polohové a výškové změny železničního svršku a mostní konstrukce nově rekonstruovaného mostu. V práci je kladen důraz na posouzení podélných posunů v závislosti na atmosférických podmínkách – zejména teplotních – a posouzení přesností obou nezávislých měřických metod.
This bachelor thesis is about measuring deformations on railway bridge in Znojmo. The horizontal and vertical changes of railway track on the bridge and newly renovated bridge construction were measured by using two independent methods, namely 3D polar method and kinematic GNSS Stop & Go method. The assessment of the longitudinal shifts depending on atmospheric conditions especially the temperature changes is an essential goal of this work. Another key aim is the determination of precision of both independ-ent measuring methods.
Keywords:
3D polar method; bridge; deformations; GNSS; probable error ellipse; railway; standard deviation; thermal expansion; GNSS; posun; prostorová polární metoda; střední chyba; střední elipsa chyb; teplotní roztažnost; viadukt; železnice
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/191319