Original title:
Zvládání vzteku u adolescentů v genderovém kontextu
Translated title:
Coping with anger in adolescents in the gender context
Authors:
Janošová, Pavlína ; Philippová, L. Document type: Papers Conference/Event: Psychologické dny 2008, Olomouc (CZ), 2008-09-04 / 2008-09-06
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Gymnazistům 3. ročníku (N=1088) byl předložen semiprojektivní test zaměřený na zjišťování intrapsychických strategií zvládání vzteku v blízkých interpersonálních vztazích. Cílem výzkumu bylo porovnat rozdíly ve strategiích v případě, že vyvolala-li hněv osoba stejného pohlaví nebo osoba pohlaví opačného. Pomocí analýzy variance bylo zjištěno, že dívky jsou vůči chlapcům ochotny reagovat v hněvivém afektu konstruktivní vstřícností podobně často jako chlapci vůči dívkám. Ve stejnopohlavních vztazích se však dívky projevují vůči ostatním dívkám v téže situaci signifikantně vstřícněji než vůči chlapcům, zatímco chlapci naopak reagují vůči chlapcům v podobné situaci nevraživěji než vůči dívkám.A semi-projective test focused on the investigation of the intra-psychic strategies of the coping with anger in the intimate interpersonal relationships was administered to students of the 3rd year of the grammar school. The aim of the study was to compare these strategies under conditions when the person who provoked the respondent’s anger was the same sex, with the strategies used in the situation when s/he was the opposite sex. On the basis of the analysis of variance, there were found no differences between girls and boys in the situations when the anger was evocated by an individual of the opposite sex. On the other hand, in the same-sex relationships, girls reacted more benevolent to the female individuals than boys toward the male ones.
Keywords:
adolescents; coping with anger; gender differences; revengefulness Project no.: CEZ:AV0Z70250504 (CEP), IAA700250801 (CEP) Funding provider: GA AV ČR Host item entry: Psychologické dny 2008: Já & my a oni, ISBN 978-80-210-4938-3
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0184409