Original title:
Pokročilé řízení stejnosměrného třífázového motoru
Translated title:
Advanced driving system of the three-phase DC motor
Authors:
Hanuš, Radek ; Boušek, Jaroslav (referee) ; Háze, Jiří (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je návrh a praktická realizace řídicí jednotky třífázového stejnosměrného motoru, jež bude schopna motor ovládat s ohledem na dosažení maximální účinnosti. Ke splnění tohoto požadavku bude použito vektorové řízení v kombinaci s modifikací harmonických průběhů pro buzení jednotlivých fází motoru. Důraz je kladen na jednoduchý a originální přístup k problematice a možnost využití zařízení v předchozí zpracované bakalářské práci, na kterou volně navazuje. První část práce pojednává o dostupných komerčních i amatérských řešeních. V druhé části je rozebrána cílová skupina motorů a způsoby jejich buzení. Třetí část se věnuje vektorovému řízení a jeho jednotlivým komponentám společně s návrhem vlastního přístupu k problematice. A konečně čtvrtá a pátá část realizuje tento přístup výrobou elektronické části a tvorbou řídicího a komunikačního programu včetně provedení nezbytných nastavení.
The main aim of this thesis is to design and develop a control unit for a three-phase direct current motor that will be able to maximize its efficiency. To accomplish this request a field oriented control combined with modified phase driving signals is used. The emphasis is put on the creation of a simple and unique solution as well as the ability to use this device in the single wheel wehicle, which previous bachelor thesis was focused on. The first part of this thesis lists some of commercially available and do-it-yourself solutions together with their attributes. The next part describes target motors and different options of how to control them. The third part focuses on the field oriented control, its individual parts and features, as well as the final solution. And finally the realization of the electrical part, firmware, PC application and necessary settings are described at the very end of the thesis.
Keywords:
BLDC motor; Clarke transformation; field oriented control; Park transformation; PMSM motor; third harmonic injection; BLDC motor; injekce třetí harmonické; Parkova transformace; PMSM motor; transformace E. Clarkové; vektorové řízení
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/189163