Original title:
Intervenční přístupy k žákům se specifickými poruchami učení v mladším školním věku
Translated title:
Interventional approaches to pupils with specific learning difficulties in young school age
Authors:
Šťastná, Kateřina ; Bartoňová, Miroslava (advisor) ; Felcmanová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část diplomové práce se zabývá možnými úpravami vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy hlavního vzdělávacího proudu. V teoretické části jsou vymezeny specifické poruchy učení, jejich etiologie a psychologické dopady SPU na žáka, jeho školní výkon a rodinu. Pozornost je věnována poradenskému systému, intervenčním službám ve školách a konkrétním nejčastěji používaným přístupům. Empirická část práce kombinuje kvantitativní a kvalitativní výzkum. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jaké formy a metody výuky a intervenční přístupy jsou žákům poskytovány, dotazník se zabýval i počty žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídách a zastoupením speciálního pedagoga a psychologa na školním poradenském pracovišti. Součástí výzkumné části je příklad dobré praxe základní školy. Výsledky práce demonstrují šíři intervenčních přístupů a úprav vzdělávání, kterými je možné žákům se SPU pomoci k naplnění vzdělávacích cílů, a zároveň dokládají zastoupení zmíněných odborníků na školních poradenských pracovištích v nadpoloviční většině dotázaných škol. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, podpůrná opatření, intervenční přístupy, mladší školní věkThe theoretical part of the diploma thesis deals with possible adjustments to the education of pupils with specific learning disabilities (SLD) throughout primary school of the main educational system. The theoretical part defines specific learning disabilities, their aetiology, and psychological impacts of SLD on the pupils, their school performance and family. Attention is paid to the counselling system, intervention services in schools, and the most frequently used approaches. The empirical part of the work combines the quantitative and qualitative research. It was determined, using a questionnaire survey, what forms and methods of teaching and intervention approaches are provided to pupils. The questionnaire was also concerned with the number of pupils with special educational needs in classes, and the representation of special counsellor and psychologists in school counselling. The piece of the research part is an example of good practice in primary school. The results of this work demonstrate the extent of interventional approaches, and adjustments of education, that can help students with SLD to meet their educational goals, as well as they demonstrate the representation of these experts in school counselling centres in more than in half of the schools surveyed. KEYWORDS specific learning...
Keywords:
interventional approaches; specific learning disabilities; supportive measures; younger school age; intervenční přístupy; mladší školní věk; podpůrná opatření; specifické poruchy učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117917