Název:
Pohled učitelů na předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v čase
Překlad názvu:
View of teachers on preschool education of children with special educational needs in time
Autoři:
Nováková, Monika ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma diplomové práce je pohled na speciální a předškolní vzdělávání na území České republiky v uplynulých 30 letech. Pro lepší pochopení provázanosti vývoje speciálního vzdělávání jsou však některé kapitoly věnovány i období před rokem 1989. Práce je členěná na část teoretickou a praktickou. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na legislativu a dokumenty, které významně ovlivnily speciální a předškolní vzdělávání, na oblast integrace/inkluze ve vzdělávání a dále také na systém vzdělávání pedagogů po roce 1989 do současnosti a pozici asistenta pedagoga. Praktická část analyzuje informace získané formou rozhovoru s oslovenými pedagogy mateřských škol. Cílem práce bylo zjistit, jak pedagogové mateřských škol vnímají změny, kterými předškolní a speciální vzdělávání prošlo v průběhu uplynulých 30 letech.The topic of the thesis is a look at special and pre-school education in the Czech Republic in the past 30 years. To better understand the interdependence of the development of special education, however, some chapters are devoted to the period before 1989. The theoretical part of the diploma thesis is focused on legislation and documents that significantly influenced special and pre-school education, on the topic of integration / inclusion in education and also on the system of teacher education after 1989 to the present and the position of teaching assistant. The practical part analyzes information obtained in the form of an interview with the kindergarten teachers addressed. The aim of this work was to find out how kindergarten teachers perceive the changes that preschool and special education have undergone during the past 30 years.
Klíčová slova:
asistent pedagoga; inkluze; integrace; podpůrná opatření; předškolní vzdělávání; speciální vzdělávání; vzdělávání učitelů; školská legislativa; inclusion; integration; pre-school education; school legislation; special education; supportive measures; teacher assistant; teacher education