Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Současné podoby negativních politických kampaní ve Spojených státech amerických: Případ volební kampaně prezidenta Donalda Trumpa z roku 2016
Original title:
Současné podoby negativních politických kampaní ve Spojených státech amerických: Případ volební kampaně prezidenta Donalda Trumpa z roku 2016
Translated title:
Contemporary forms of negative political campaigning in the United States of America: The Case of Donald Trump's presidential campaign of 2016
Authors:
Kolská, Martina ; Šafařík, Petr (advisor) ; Szobi, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Politický marketing za poslední roky zaznamenal největší vývoj v profesionalizaci. Ačkoliv dříve byla komunikace a marketingová strategie výhodou politických subjektů oproti jejich konkurenci, dnes je tento přístup nedílnou součástí politického procesu. Práce se věnuje konkrétní součásti politického marketingu, a to negativním politickým kampaním, jejich vývoji ve Spojených státech amerických a současné podobě. Negativní kampaně jsou nedílnou součástí každého významnějšího boje o politickou moc v USA. Kromě historických a politických souvislostí se autorka věnuje také profesionalizaci vedení kampaní, vlivu vývoje technologií a obecně změnám, které v posledních letech na poli politického marketingu probíhají. Poslední ukončená prezidentská kampaň, která vyústila ve zvolení Donalda Trumpa prezidentem, byla v mnohém nekonvenční a přelomová. Autorka práce zkoumala negativní výroky Donalda Trumpa z dominující sociální sítě Twitteru, z prezidentských debat a z návštěv v regionech. Prostřednictvím sémiotické analýzy, doplněnou o analýzu diskurzu, vybraných sdělení autorka blíže zkoumala negativní kampaň Donalda Trumpa z roku 2016. Autorka se především zaměřila na jazykovou a obsahovou stránku výroků, které následně dala do kontextu celé prezidentské kampaně.In the last few decades, political marketing experienced a major shift in professionalization. In the past, the communication and marketing strategy was an advantage for political subjects. Today, however, it is an inseparable part of a political process. The thesis deals with the problematics of negative campaigning. It covers its historical development and contemporary form in the United States of America. Negative campaigning is an integral part of every more significant political struggle for power. Besides the historical and political contexts the author of the thesis pursuing professionalization of campaign strategies, technology development, and its influence on the campaigning and the overall changes that are shifting the political marketing field in past years. The last presidential campaign of the year 2016 resulted in the election of Donald Trump a president. The author was examining the negative statements from Twitter, presidential debates, and campaign rallies. By conducting semiotic and discourse analysis of selected statements of Donald Trump from the year 2016. The author focused mainly on the linguistic and content side of the statements. Afterward, she put it in the contexts with the whole campaign.
Keywords:
Donald Trump; election campaign; Negative campaigning; political communication; political marketing; presidential election; United States of America; Donald Trump; Negativní kampaně; politická komunikace; politický marketing; prezidentské volby; Spojené státy americké; volební kampaně
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117791