Název:
Role učitele a vychovatele ve Věznici Stráž pod Ralskem
Překlad názvu:
Role of teacher and educator in prison Stráž pod Ralskem
Autoři:
Pňačková, Tereza ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá rolí učitelů a vychovatelů pracujících ve Věznici Stráž pod Ralskem. Teoretická část diplomové práce je proto zaměřena na popis Vězeňské služby České republiky, obsahuje charakteristiku Věznice Stráž pod Ralskem a Školského vzdělávacího střediska Stráž pod Ralskem, popisuje systém vzdělávání odsouzených, zmiňuje základní informace o Akademii Vězeňské služby České republiky, věnuje se programu zacházení a je zde stručně popsána činnost učitelů a vychovatelů pracujících ve vězeňském prostředí. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké role zastávají učitelé a vychovatelé ve strážské věznici, jaké přístupy, metody a formy jsou vhodné a efektivní pro práci s odsouzenými z pohledu pracovníků a odsouzených a jaká úskalí limitují práci učitelů a vychovatelů v této věznici. Pro výzkumné šetření byla zvolena kvalitativní metoda, data byla získávána pomocí dotazníků a osobního rozhovoru s učitelem, který dříve pracoval jako vychovatel. Výzkumné šetření probíhalo ve Věznici Stráž pod Ralskem, výzkumný vzorek tvořily tři skupiny: vychovatelé, učitelé a žáci-odsouzení ve Věznici Stráž pod Ralskem. Z výzkumného šetření vyplývá, že role vychovatele není naplňována tak, jak by měla, především z důvodu vysoké administrativní zátěže vychovatelů a vysokého počtu odsouzených v jedné skupině,...The thesis deals with the role of teachers and educators working in Stráž pod Ralskem Prison. The theoretical part of the thesis, therefore, focuses not only on the description of the Prison Service of the Czech Republic, but it also contains the characteristics of the Stráž pod Ralskem Prison and the Stráž pod Ralskem School Educational Center. It describes the educational system of convicts and mentions basic information about the Academy of Prison Service of the Czech Republic. Moreover, it briefly describes the activities of teachers and educators working in the prison environment. The diploma thesis aims to find out, what kind of roles teachers and educators play in the prison, what approaches, methods and forms are suitable and effective for working with convicts from the perspective of both workers and convicts, and what pitfalls limit the work of teachers and educators in this prison. A qualitative method was chosen for the research, and data were collected based on the questionnaire and the personal interview with a teacher, who used to work as an educator. The research was conducted in Stráž pod Ralskem Prison, the research sample consists of three groups: educators, teachers, and pupils - convicted in Stráž pod Ralskem Prison. The research survey shows that the role of the educator is...
Klíčová slova:
metoda Feuersteinova instrumentálního obohacování; metody a formy výuky ve věznici; role učitele; role vychovatele; vzdělávání odsouzených; Věznice Stráž pod Ralskem; Školské vzdělávací středisko Stráž pod Ralskem; education of convicts; method of Feuerstein instrumental enrichment; methods and forms of teaching in prison; School educational center Stráž pod Ralskem; Stráž pod Ralskem Prison; the role of educator; the role of teacher