Název:
Bakteriální a virová onemocnění - projekt pro 2. stupeň základních škol
Překlad názvu:
Bacterial and viral diseases - project for the lower secondary schools
Autoři:
Krupičková, Markéta ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce si klade za cíl vytvořit návrh projektu na téma Virová a bakteriální onemocnění, který je určen pro výuku přírodopisu na 2. stupni základních škol, popřípadě biologie na odpovídajícím stupni víceletých gymnázií. Dynamicky vyvíjející se společenské potřeby kladou nároky nejen na předávání vědomostí, ale i na rozvoj dovedností, schopností a pěstování hodnotového zázemí žáků. Jednou z metod, která skýtá potenciál ke komplexnímu rozvoji širokého spektra klíčových kompetencí a umožňující následné uplatnění žáků ve společnosti, je právě projektové vyučování. Teoretická část této práce představí historii projektového vyučování a zaměří se na pozitiva i negativa tohoto typu výuky, ale i na způsoby přípravy a hodnocení projektů. Součástí je také charakteristika soudobého vzdělávacího systému a základní popis vybraných virových a bakteriálních onemocnění. Praktická část se zaměřuje především na naplnění hlavního cíle práce, a to na návrh projektu na téma Virová a bakteriální onemocnění. Navrhovaný projekt vychází z požadavků rámcových vzdělávacích programů a klíčových kompetencí, které si žáci mají osvojit. Základní náplní projektu je simulace situací z reálného života - žáci se vcítí do role pacienta, lékaře, zaměstnance laboratoře či pracovníka hygienické stanice. V projektu je kladen...The aim of this master thesis is to create a proposal of a project entitled Viral and bacterial infections which can be used for biology education at upper primary schools or at the corresponding levels of gymnasiums respectively. The demands of the society evolve dynamically. As a consequence, the needs emerge to equip pupils not only with knowledge but also to nurture the development of their practical skills and to shape their sets of values. The project method is an example of an educational method wherein the potential resides to cultivate a broad spectrum of key competencies with a view to enabling pupils to find their subsequent use in the society. In the theoretical part, the history of the project method is presented. Moreover, the various arguments in favour of and against this method are discussed. Furthermore, this part of the thesis contains characterisation of the contemporary educational system as well as the fundamental descriptions of selected viral and bacterial infections. The practical part concerns the achievement of the main goal of this thesis, that is the creation of the project proposal entitled Viral and bacterial infections. The proposed project is shaped in accordance with the requirements of the Framework Educational Programme, bearing in mind the acquisition of the key...
Klíčová slova:
bakterie; onemocnění; Projekt; spolupráce; viry; bacteria; cooperation; illness; Project; viruses