Název:
Pozice žáků - muslimů v české základní škole
Překlad názvu:
Position of muslim students in Czech elementary school
Autoři:
Landová, Eliška ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na pozici žáků muslimů v české základní škole. Jde o aktuální téma českého školství společně se vzděláváním žáků cizinců všeobecně. Žáci jsou vzděláváni v multikulturně stoupající době, a proto je nezbytné se tímto tématem neustále zabývat. Úvod vysvětluje výběr problematiky diplomové práce. Teoretická část seznamuje o potřebných informacích týkající se tématu, které jsou řazeny tak, aby co nejvhodněji na sebe navazovaly a dávaly dohromady smysluplný celek. Je popsáno, kdo do této skupiny patří, co mají společného, v čem se liší, jak se v minulosti i dnes dotýká jejich přítomnost Evropy a ČR, co s sebou nese integrace do společnosti, pohled na jejich odlišnost a samozřejmě, jak české základní školy přistupují k této problematice. Cílem empirické části bylo zjistit, jaká je situace žáka muslima v rámci vzdělávání v české základní škole v procesu inkluze. Ke zjištění byla použita metoda pozorování žáka muslima z 1.stupně základní školy. Popis pozorování je zaznamenám za pomoci kazuistiky. Aby se práce netýkala pouze jednoho žáka, proběhly polostukturované rozhovory s dalšími pěti třídními učiteli stejné základní školy.My thesis is focusing on Muslim pupil position in the Czech elementary school. It is an actual topic of the Czech school system together with foreign pupil education generally. Pupils are educated in the multicultural era and for this reason it is essential to deal with this topic. I am explaining the selection of the topic within the introduction of my thesis. Theoretical part is introducing topic related information, arranged logically to make a meaningful text. Within this part is described who belongs to this group, what they have in common, how they differ, how they have affected Europe and the Czech Republic from the past to the present. In addition, I am describing the outcome of Muslim integration to the society, view on their differences and of course the Czech elementary schools approach to this topic. To find out the situation of Muslim pupil within the education process in the Czech elementary school system is the objective of the empirical part of my thesis. To get the findings on the Muslim pupil in the elementary school, I have used the observation method. The case interpretation is recorded in this part. Not to focus only on the Muslim pupil, I have made structured interviews with other five home teachers in the same school.
Klíčová slova:
identita; inkluze; Islám; kultura; migrace; muslimové; polostrukturovaný rozhovor; pozorování; sociální interakce; vzdělávání; základní škola; culture; education; elementary school; identity; inclusion; Islam; migration; muslims; observation; semi-structured interview; social interaction