Original title:
Evaluace vzdělávání vybraných vzdělávacích akcí ve zdravotnickém zařízení
Translated title:
Evaluation of education of selected educational events in Medical facility shall
Authors:
Racková, Martina ; Šafránková, Jana Marie (advisor) ; Veteška, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je evaluace vzdělávání ve zdravotnickém zařízení. Cílem práce je zhodnotit evaluaci vzdělávání vybraných vzdělávacích akcí ve zdravotnickém zařízení a na základě získaných poznatků navrhnout změny evaluace těchto vzdělávacích aktivit. V teoretické části, která je rozdělena do tří kapitol, je v úvodní kapitole specifikován pojem lidské zdroje, jejich vzdělávání a rozvoj od identifikace vzdělávacích potřeb, jejich plánování až po realizaci. Dále je zmíněna důležitost manažerů při řízení a vzdělávání lidských zdrojů a následném procesu evaluace. Druhá kapitola vymezuje pojem evaluace, včetně jednotlivých modelů následné evaluace, která tvoří klíčovou zdrojovou informaci o efektivitě vybraných vzdělávacích programů. Pojem efektivita je zde také objasněn. Třetí kapitola se zabývá vzděláváním ve zdravotnických zařízeních se zaměřením na fakultní nemocnice. Jsou zde vymezena jeho specifika, která musí být zohledněna zejména v souladu s platnou právní úpravou. Jsou nastíněny možnosti vzdělávání ve fakultních nemocnicích z hlediska obsahu a cílových skupin. V praktické části je charakterizováno konkrétní zdravotnické zařízení, jsou zde zmíněny interní postupy vybrané fakultní nemocnice v oblasti vzdělávání stanovené závaznými dokumenty, popsán proces evaluace konkrétních vzdělávacích...The topic of this thesis is the evaluation of education in a healthcare facility. The aim of the thesis is to evaluate selected educational events in a healthcare facility and to propose changes in educational activities based on the acquired knowledge. In the theoretical part, which is divided into three chapters, the introductory chapter identifiesd the concept of human resources and its development from the identification of educational needs, fromr planning to implementation. The importance of managers in the management and education of human resources and the subsequent evaluation process is also mentioned. The second chapter defines the concept of evaluation, including individual models of subsequent evaluation, which constitute a key source of information on the effectiveness of selected educational programs. The concept of efficiency is also clarified here. The third chapter deals with education in medical facilities with a focus on teaching hospitals. Its specifics are defined here, which must be taken into account in particular in accordance with the applicable legislation. The possibilities of education in teaching hospitals in terms of content and target groups are outlined. The practical part characterizes a specific medical facility, with the mention of internal procedures of a...
Keywords:
education and employee development; efficiency; evaluation; human resources; management; medical facility; efektivita; evaluace; lidské zdroje; vzdělávání a rozvoj zaměstnanců; zdravotnické zařízení; řízení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117361