Název:
Hyperlokální média v České republice
Překlad názvu:
Hyperlocal Media in the Czech Republic
Autoři:
Němcová, Alžběta ; Jirků, Jan (vedoucí práce) ; Just, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je představit hyperlokální média v České republice. V teoretické části je téma hyperlokálních médií zařazeno z hlediska pojmů profesní a občanská žurnalistika, user generated content, participační kultura, role hlídacího psa a občanská angažovanost. Práce dále představuje definice a vymezení hyperlokálních médií, okolnosti vzniku, jejich postavení, finanční stránku a budoucnost. Součástí práce je představení některých zahraničních projektů. Praktická část blíže představuje čtrnáct hyperlokálních médií v České republice, vždy jedno médium z každého kraje, jejich analýza je zaměřená na grafickou úpravu a tematickou strukturu hyperlokálních médií. Druhá praktická část nabízí kvalitativní analýzu polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci blíže představených hyperlokálních médií. Téma je zaměřené především na názor na motivace, finanční stránku, postavení a budoucnost hyperlokálních médií. Dále jsou na základě analýzy prezentovány společné prvky a nové poznatky o českých hyperlokálních médiích. Důležitým výstupem kromě výsledků analýzy je seznam hyperlokálních médií v České republice, který může sloužit jako podklad pro další zpracování tohoto tématu.The aim of this master's thesis is to introduce hyperlocal media in the Czech Republic. In the theoretical part, the topic of hyperlocal media will be presented from the viewpoint of professional and citizen-journalism, user-generated content, participatory culture, role of watchdog and civic engagement. This thesis will also provide a definition and specification of hyperlocal media, circumstance of origin, their position, financial site and their future. Furthermore, another part of this thesis will also introduce some of the external projects, whereas the practical part will carefully examine fourteen hyperlocal media bodies in the Czech Republic; one medium of each region of the Czech Republic respectively. Specifically, the analysis is aimed towards graphical editing and thematical structure of hyperlocal media. The second practical part offers qualitative analysis of semi-structured interviews with the creators of the investigated hyperlocal media. The subjects of the interviews are primarily from the point of view of motivation, financial site, position and future of hyperlocal media. Based on the analysis, common elements and new findings of czech hyperlocal media will also be presented. A further important factor, besides the analysis results, is the complete list of all hyperlocal media...
Klíčová slova:
alternativní média; hyperlokální média; komunita; kraj; online média; region; alternative media; community; district; hyperlocal media; online media; region