Název:
Vývoj vzdělávání dospělých na přelomu 19. a 20. století
Překlad názvu:
Development of adult education at the turn of the 19th and 20th centuries
Autoři:
Nedvědický, Petr ; Veteška, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem rigorózní práce je analyzovat z kulturně-historického hlediska období 1848 do 1900, resp. 1918. Dále identifikovat a charakterizovat klíčové determinanty, které ovlivnily vznik a rozvoj výchovy a vzdělávání dospělých ve středoevropském prostoru (národní emancipační hnutí, vznik tělovýchovných, zájmově-kulturních a profesních spolků a organizací, technologicko-hospodářský pokrok, rozvoj železnice, působení zdravotnických organizací). Tyto společenské hybatele pokroku a rozvoje umožnily vzniknout např. osvětě, lidovýchově a univerzitním extenzím a dalším institucionalizaci výchovy a vzdělávání dospělých. Tyto kategorie se staly základem dnešní konceptualizace vzdělávání dospělých a diferenciace (zájmové, občansko-politické a profesní vzdělávání). Práce pojednává o vzniku a vývoji profesních a zájmových organizací, které stály u zrodu institucionálního vzdělávání dospělých. To se systematicky rozvíjelo ve druhé polovině 20. století. Zásadní vliv na to měly i mezinárodní organizace (OSN, UNESCO, OECD a Rada Evropy) podporující koncept celoživotního učení. Jednotlivé kapitoly charakterizují klíčové fenomény výchovy a vzdělávání dospělých s důrazem na širší kulturně-sociální a antropologický kontext. Zvláštní pozornost je věnována propracovanému a uceleného systému vzdělávání Tomáše Bati. Technický...The aim of the thesis is to analyze from the cultural and historical point of view the period from 1848 to 1900, including 1918. Further, to identify and characterize the key determinants that influenced the origin and development of adult education and education in the Central European space (national emancipation movement, formation of physical education, interest-cultural and professional associations and organizations, technological and economic progress, railway development, health organizations). These social drivers of progress and development have led to the emergence, for example, of education, folk and university extensions, and the further institutionalization of adult education. These categories have become the basis of today's conceptualization of adult education and differentiation (interest, civic, political and vocational education). These social drivers of progress and development have made it possible, for example, to raise awareness, popular and university extensions and further institutionalize adult education. These categories have become the basis of today's conceptualization of adult education and differentiation (leisure, civic and professional education). The work deals with the emergence and development of professional and interest organizations that were at the birth of...
Klíčová slova:
andragogické teorie; institucionalizace vzdělávání dospělých; lidovýchova; národní obrození; osvěta; teorie výchovy a vzdělávání dospělých; univerzitní extenze; andragogical theories; education of the public; folk education; institutionalization of adult education; national revival; theory of education and adult education; university extensions