Original title:
Projekt k podpoře dobrovolnictví na základní škole jako výstup dobrovolnické zkušenosti studenta učitelství
Translated title:
Project to support volunteering at primary school as an outcome of volunteering experience of a student teacher
Authors:
Michálková, Diana ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou dobrovolnictví, empirickou případovou studií v oblasti severní Indie - Malého Tibetu, ve vesnici Mulbekh, v regionu Ladákh. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části práce řeší fenomén dobrovolnictví, možnosti dobrovolnických aktivit v České republice i za hranicemi. Popisuje nutnost zapojení globálního rozvojového vzdělávání v rámci průřezových témat a poukazuje na nové strategie ve vzdělávání. Uvádí možnost implementace tématu dobrovolnictví do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví prostřednictvím projektové výuky. Ozřejmuje fungování základního školství v Indii a chod školy Spring Dales Public School, ve kterém byl realizován vlastní výzkum v rámci dobrovolnického projektu autorky. Přínos práce autorka shledává v respektování specifických cílů Strategie 2030+ k osvojení kompetencí pro aktivní občanský život v zapojení tématu dobrovolnictví do výuky. Empirická část je věnována samotnému výzkumu. Sběr dat proběhl během července 2015 pomocí designu kvalitativního výzkumu případové studie. Mezi metody získání dat patřilo zúčastněné pozorování, hloubkový rozhovor, šetření v tamních rodinách a použití nestandardizovaných dotazníků. Byla zjištěna data od dobrovolníků, ředitele, učitelů a žáků desátého ročníku tamní školy,...This diploma thesis deals with the topic of volunteering, an empirical case study in the region of North India - Little Tibet, in the village of Mulbekh, in the Ladakh region. The thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part deals with the phenomenon of volunteering, the possibilities of volunteering activities in the Czech Republic and abroad. The thesis describes the need of the global development education involvement in cross-subject topics and points to new strategies in education. It introduces the possibility of implementation of the topic of volunteering in the educational field Health Education through project work. It also describes the functioning of primary education in India and the operation of the Spring Dales Public School, in which the research was carried out within the framework of the author's volunteer project. The author finds the benefit of this work in respecting the specific objectives of the 2030+ Strategy to acquire competences for active civic life by including the topic of volunteering in education. The empirical part is devoted to the research itself. The data was collected during July 2015 using a qualitative case study design. Methods of data collecting included a participant observation, in-depth interview, investigation in local...
Keywords:
foreign experience; global development education; international volunteering,health education; volunteering; dobrovolnictví; globální rozvojové vzdělávání,mezinárodní dobrovolnictví; výchova ke zdraví; zahraniční zkušenost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116101