Název:
Vybrané regionální památky severního Plzeňska ve výuce na 1. stupni základní školy
Překlad názvu:
Selected regional monuments of the area North of Plzeň in primary school
Autoři:
Tišerová, Karolína ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Vybrané regionální památky severního Plzeňska ve výuce na 1. stupni základní školy prezentuje návrhy výuky spojené se zvolenými regionálními památkami severního Plzeňska. Teoretická část představuje pojetí regionalistických témat ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, průřezová témata a klíčové kompetence, které lze při zvoleném námětu výuky rozvíjet. Následují zmíněné vhodné metody práce, které jsou spojeny s mimoškolní pedagogikou. Poté se tato část věnuje přístupu k památkám jako ke kulturně historickému dědictví, které je odkazem minulosti a které by nemělo být zapomenuto. Dále předkládá charakteristiku přírodního prostředí a kulturně historického vývoje severního Plzeňska a představuje vybrané kulturní památky a témata s nimi spojená. Teoretické poznatky o vybraných památkách jsou základem pro přípravu exkurze v praktické části. Praktická část nabízí návrhy pro výuku s využitím těchto míst, plán vlastivědné exkurze a aktivity spojené s poznáváním kulturních památek. K připraveným exkurzím jsou připojeny návrhy aktivit, které téma uvádějí a motivují žáky k poznání, a po exkurzi jsou připraveny návrhy na shrnutí a reflektování učiva, které upevňují získané znalosti. Výsledkem praktické části je vytvoření didaktické opory zaměřené na podporu kladného vztahu žáků k památkám v...The thesis "Selected regional monuments of the area North of Plzeň in primary school" presents concepts of primary schooling combined with an education in selected regional monuments of Northern Plzeň Region. The theoretical part discusses an approach to the regionalistic topics in the educational area "Humans and their world", cross-sectional topics, and key competences that may be developed using the selected educational topic. The thesis continues with an analysis of suitable educational methods connected with an extracurricular pedagogy. This part subsequently discusses an approach to historical monuments as a cultural and historical heritage constituting a legacy that should not be forgotten. The natural environment and cultural-historical evolution of Northern Plzeň Region is discussed next, with a focus on selected cultural monuments and connected topics. Theoretical conclusions on selected monuments are subsequently used as a basis for the excursion proposals detailed in the practical part. The practical part of the thesis presents tuition concept proposals utilizing these places of interest, homeland excursion plans, and activities connected with education in cultural heritage. The proposed excursions are accompanied by activities introducing the topic and motivating the pupils to learn....
Klíčová slova:
kulturně historické dědictví; mimoškolní pedagogika; mlynářství; Rabštejn nad Střelou; regionální historie; vlastivědná exkurze; Čoubův mlýn; cultural and historical heritage; extracurricular pedagogy; homeland excursions; milling industry; Rabštejn nad Střelou; regional history; Čoubův mlýn