Název:
Nástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů
Překlad názvu:
The mural paintings in Karlštejn castle in the light of the restoration effects
Autoři:
Uchytilová, Barbora ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Nástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů Diplomová práce se zabývá téměř veškerými nástěnnými malbami na hradě Karlštejn, jenž dohromady tvoří promyšlený ikonografický program. Práce se věnuje malbám v kaplích tzv. Císařského paláce, dále tzv. Sálu předků, kde se původně nacházela vyobrazena genealogie předků Karla IV., kostelu Panny Marie a kaple sv. Kateřiny v Mariánské věži, tzv. schodištním cyklům a Kapli sv. Kříže v prostorách Velké věže. Práce se zabývá nástěnnými malbami nejen ve světle restaurátorských zásahů, které mohly poznamenat a ovlivnit vzhled maleb oproti jejich původní podobě. Sledovaní vzniku přemaleb a následný ikonografický rozbor je v práci opřen o restaurátorské zprávy, stavebně-historické průzkumy a archiválie spojené s poslední velkou přestavbou hradu Karlštejna, jež byla vedena z Vídně architektem Friedrichem Schmidtem a Josefem Mockerem. Klíčová slova: Středověk, nástěnná malba, 14. století, hrad Karlštejn, kaple sv. Kříže, Mistr Theodorik, Karel IV.The mural paintings in Karlštejn castle in the light of the restoration effects This thesis focuses on the mural paintings located in Karlštejn castle. These mural paintings form a complex iconography of the entire castle, which weaves together all the sacred spaces of the castle, culminating in the Chapel in the Great Tower. The thesis deals with the mural paintings situated in two chapels in the first floor of the Imperial palace, so-called the Hall of Ancestors, where the genealogy of Charles IV. originally decorated this hall, the Church of the Virgin Mary and the Chapel of Saint Catherine inside the Marian Tower, on the walls of the staircase and in the Chapel of the Holy Cross, inside the Great Tower, not only in the light of the restoration effects, which may have affected and influenced the original appearance. Tracking of the origin of the re- paintings, followed by an iconographical analysis, draws from the restoration reports and archives connected with the last major reconstruction of the castle, which was led from Vienna by architects Fridrich Schmidt and Josef Mocker. I analyse their iconography and authorship, and evaluate the restoration efforts carried out in the last centuries. Key words: Middle Ages, mural paintings, 14th century, Karlštejn castle, Chapel of the Holly Cross, Master...
Klíčová slova:
14. století; hrad Karlštejn; kaple sv. Kříže; Karel IV; Mistr Theodorik; nástěnná malba; Středověk; 14th century; Chapel of the Holly Cross; Charles IV; Karlštejn castle; Master Theodoricus; Middle Ages; mural paintings