Original title:
Storytelling jako přesvědčovací technika
Translated title:
Storytelling as a method of persuasion
Authors:
Plintová, Petra ; Vranka, Marek (advisor) ; Sedláček, Mojmír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje vyprávění příběhů. První část nastavuje základní definice, charakteristiky a informace podstatné pro tuto práci. Dále obsahuje kapitolu o funkcích příběhů a také popis takzvaného univerzálního mýtu. Následuje pasáž, která popisuje, jak příběhy na své posluchače působí z neurobiologického hlediska. Druhá část této bakalářské práce je věnována pojmu storytelling, tedy disciplíně vyprávění příběhů. Storytelling je zde mapován jakožto marketingová strategie a účinná přesvědčovací technika. Práce zmiňuje různé způsoby využití storytellingu v prostředí marketingu, firem a neziskových organizací. Jsou zde uvedeny příklady různých typů příběhů, se kterými je možné se setkat ve světě reklamy. V proponovaném kvantitativním výzkumu je navrženo zkoumání možného vlivu příběhů na hodnocení atraktivity věcí, konkrétně vystavovaných obrazů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The bachelor thesis is dedicated to narrating of stories. The first part sets basic definitions, characteristics and information important for this task. It proceeds with chapters on functions of stories and description of the term "universal myth". It follows with a chapter focused on neurobiological effects on the listener. The second part of this paper is dedicated towards storytelling. Storytelling is introduced as a marketing strategy and a useful technique of persuasion. The thesis presents various applications of stories in the world of marketing, brands and non-profit organizations. This second part contains examples of stories used in marketing and advertising. Third part of this paper proposes an experiment which examines the possible effects of stories onto evaluation of the attractiveness of things, specifically for this experiment we chose paintings. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
storytelling|psychology of persuasion|stories|marketing|narrative paradigm; storytelling|psychologie přesvědčování|příběhy|marketing|narativní paradigma
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/112089