Název:
Praktické a důkazem podložené intervence ke zvyšování efektivity komunikace mezi lékařem a pacientem
Překlad názvu:
Practicable and evidence-based interventions to increase the effectiveness of doctor-patient communication
Autoři:
Zůnová, Anna ; Höschlová, Eva (vedoucí práce) ; Panenková, Erika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce má za cíl zmapovat důležité komunikační dovednosti lékařů, poukázat na oblasti, které ovlivňují a najít možné intervence, které přispívají ke zdokonalení těchto dovedností. Protože jsou komunikační dovednosti lékařů užívány ve specifickém vztahu a typu kontaktu, je první část práce věnována popisu tohoto vztahu a dvou základním podobám, jichž může nabývat. Druhá část pojednává o specifikách lékařské konzultace, jejích fázích a také rozdílu mezi anamnesticko-diagnostickým rozhovorem a rozhovorem terapeutickým. Třetí část se pak zaměřuje na jednotlivé komunikační dovednosti a vyzdvihuje jako klíčové dovednosti empaticky se chovat a jednat. Na základě výzkumů je zde popsáno, proč se jejich ovládnutí ukazuje jako prospěšné jak pro pacienta, tak také pro lékaře a celý zdravotnický systém. Čtvrtá část seznamuje s jednotlivými intervencemi z posledních let, které se pro zdokonalení komunikačních dovedností ukázaly jako užitečné. Poslední část práce je věnována návrhu výzkumu, který má za cíl objasnit, zda je při intervenci v podobě tréninku jedné z komunikačních dovedností - dovednosti empaticky se chovat a jednat - důležitá nejen teoretická výuka, ale také praktický nácvik dovednosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The aim of this bachelor thesis is to map important communication skills of physicians, point out the variables on the side of the patient, which they influence and find out possible interventions that contribute to the improvement of these skills. The communication skills of physicians are used in a specific relationship and type of contact. For this reason the first part of the thesis is devoted to describing this relationship and the two basic forms whitch it can acquire. The second part deals with the specifics of medical consultation, its phases and also the difference between anamnestic-diagnostic interview and therapeutic interview. The third part focuses on individual communication skills and also highlights empathic skills as key skills. Based on previous research this part of the thesis shows how the mastery of these skill proves beneficial not ony fot the patient and the physician but also for the entire healthcare system. The last part presents a research proposal, the aim of which is to clarify whether in acquiring the skills of acting and behaving empatheticly, the practical part of training is as important as the theoretical one Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
efektivní komunikace|vztah lékař-pacient|lékařství|empatie|soucit|intervence; effective communication|physician-patient relationship|medicine|empathy|compassion|intervention