Název:
Missa super Da syceram merentibus ve vícehlasém graduálu literátského bratrstva u kostela sv. Michala na Novém Městě pražském.
Překlad názvu:
Missa super Da syceram merentibus in the Polyphonic Gradual of the Literati Brotherhood at St. Michael's Church in the New Town of Prague.
Autoři:
Tůmová, Veronika ; Baťa, Jan (vedoucí práce) ; Hlávková, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá hudební analýzou pětihlasého polyfonního mešního ordinária Missa super Da syceram merentibus od neznámého autora v graduálu literátského bratrstva u kostela sv. Michala na Novém Městě pražském, do kterého bylo zapsáno v roce 1573 (Cz-PU, XI B 1a-d, Cz-Ps, DA II 3). Jedná se o typ parodické mše, jejíž předlohou se stala duchovní kontrataktura chansonu Je ne me puis tenir d'aimer do franko-vlámského skladatele Josquina Despreze. Cílem této práce je stylové zhodnocení a zasazení této kompozice do kontextu hudební produkce na našem území v druhé polovině 16. století. Součástí práce je i spartace mešního ordinária, která je uvedena v příloze.This thesis is focused on the musical analysis of the anonymous five-voice mass ordinary Missa super Da syceram merentibus written in 1573 into the only surviving set of partbooks from the church of St. Michael in Prague, New Town (CZ-Pu, XI B 1, CZ-Ps, DA II 3). The mass ordinary is a parody mass and it is based on a sacred contrafactum of the chanson Je ne me puis tenir d'aimer by Josquin Desprez. The object of the thesis is the style analysis and a comparison with the repertory of the polyfonic music production in the second half of the 16th century.
Klíčová slova:
polyfonní mešní ordinárium|parodická mše|hudební analýza|literátská bratrstva|hudební prameny; polyphonic mass ordinarium|parody mass|musical analysis|literati brotherhoods|musical sources