Original title:
Vývoj empatie a její projevy u dětí předškolního věku
Translated title:
The The development of empathy and its manifestations in preschool children
Authors:
Smužanica, Kateřina ; Gillernová, Ilona (advisor) ; Šnoblová, Vladěna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V rámci vývoje dítěte v předškolním věku je jednou ze zásadních proměnných vývoj empatie, který navíc může významně ovlivňovat další fáze a oblasti života jedince. Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí - teoretické části a praktické části. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku pojetí empatie z hlediska její historie a dělení tohoto pojmu. Dále se věnuje popisu dítěte v předškolním věku v souvislosti s vybranými kognitivními procesy, které souvisí s vývojem empatie. Téma empatie přibližuje také ve vztahu k teorii mysli, která s empatií úzce souvisí. Předmětem této části práce je rovněž popsat významné projevy empatie v tomto období. Na konci teoretické části jsou představeny vybrané výsledky výzkumů, které přináší informace týkající se okolních vývojových podmínek, jež na dítě v předškolním věku z hlediska vývoje empatie působí. Praktická část práce obsahuje návrh výzkumného projektu, který si dává za cíl pomocí kvalitativního designu ověřit výzkumné otázky, které by mohly souviset s výskytem vyšší empatie u některých dětí předškolního věku. Cílem navrhovaného výzkumu je získat hypotézy o souvislostech okolních podmínek a vývoje empatie u dětí v předškolním věku. Klíčová slova Empatie, předškolní dítě, vybrané vývojové podmínkyOne of the fundamental variables in the development of a pre-school child is the development of empathy, which can then significantly influence other stages and areas of the life of an individual. This thesis is divided into two main parts - a theoretical and practical part. The theoretical part of the thesis is focused on the concept of empathy in terms of its history and division of this concept. Furthermore, it focuses on a description of a pre-school child in connection to selected cognitive processes related to the development of empathy. The theme of empathy is also related to the theory of mind, which is closely related to empathy. In addition, the subject of this work is also to describe significant manifestations of empathy in the pre-school period. At the end of the theoretical part are presented selected research results providing information about the ambient developmental conditions, which affect the child in pre-school age in terms of the development of empathy. The practical part contains a proposal of a research project that aims to verify research questions that could be related to the occurrence of higher empathy in some pre-school children through qualitative design. The proposed research aims to obtain hypotheses about the context of ambient conditions and the development of...
Keywords:
Empathy|Pre-school children|selected development conditions; Empatie|Předškolní dítě|Vybrané vývojové podmínky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111813