Název:
Sociálně emocionální klima školní třídy
Překlad názvu:
Social climate at a classroom
Autoři:
Kolůchová, Regina ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Horská, Petra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice sociálně emocionálního klimatu školní třídy prvního stupně základní školy, jejímž žákem je dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se zaměřuje na vývoj vztahů mezi aktéry třídního klimatu a na tvoření příznivého klimatu školní třídy se všemi pozitivními znaky. Dále pojednává o narušení klimatu školní třídy žákem se speciálními vzdělávacími potřebami a tím i o kompetenci učitele potřebnou při péči o klima třídy, dále o možných způsobech diagnostiky, intervence a možnostech odborné podpory. Praktická část zprostředkovává náhled deseti třídních učitelů dvou vybraných základních škol na míru ovlivňování třídního klimatu žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, který navštěvuje jejich třídu. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda je klima školní třídy výrazně ovlivňováno přítomností žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a vyvolává-li potřebu speciální péče o klima třídy. Polostrukturovanými rozhovory s učiteli bylo zjištěno, že k dosažení výchovně vzdělávacích cílů je nezbytné vytvářet příznivé klima třídy a to udržovat nebo zlepšovat podle vědomostí a zkušeností učitele s možností, že bude spolupracovat s asistentem pedagoga. Z rozhovorů dále vyplynulo, že žáci se speciálními vzdělávacími potřebami nejsou vnímáni jako narušitelé...The diploma thesis deals with the issue of social-emotional climate in the elementary school class whose pupil is a child with special educational needs. The theoretical part focuses on the development of relationships among the people who influence the classroom climate and on creating a favourable classroom climate with all its positive features. It discusses disruptions of the classroom climate by a pupil with special educational needs and thus also the related competencies of the teacher in charge of the classroom climate and possible ways of diagnosis, intervention and support options. In the practical part, ten teachers from two selected elementary schools provide their insight on the degree of influence the pupils with special educational needs who attend their class have on the classroom climate. The aim of the research was to find out whether the classroom climate is significantly influenced by the presence of a pupil with special educational needs and if it raises the need for special care of the classroom climate. Semi- structured interviews with teachers have revealed that in order to achieve educational goals, it is necessary to create a favourable classroom climate and to maintain or improve it according to the teacher's knowledge and experience, including the possibility of...
Klíčová slova:
klima školní třídy; narušení klimatu třídy; profesní kompetence učitele; speciální vzdělávací potřeby; vývoj sociálních vztahů; classroom climate; classroom climate disruption; development of social relationships; special educational needs; teacher's vocational competences