Original title:
Asistent pedagoga na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Teacher Assistant at a primary school
Authors:
Hylmarová, Renáta ; Hejlová, Helena (advisor) ; Mazáčová, Nataša (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou asistentů pedagoga na 1. stupni ZŠ. Hledá odpovědi na otázky, z kterých prostředí se asistenti pedagoga do svého povolání dostávají a co je pro ně klíčovou motivací, která je k práci asistenta pedagoga přivedla. Jaká byla očekávání jedinců od této práce před vstupem do povolání a co asistenty pedagoga motivuje v době, kdy již dané povolání vykonávají. V diplomové práci je kladen důraz na zjišťování předchozích pracovních a životních zkušenosti asistentů pedagoga a na to, jak je tyto předchozí zkušenosti ovlivňují ve výkonu nynější práce. Odpovědi jsou na dané otázky hledány pomocí smíšeného výzkumu, který je postaven zejména na strukturovaných rozhovorech s asistenty pedagoga ze základní školy v Praze 10. Z výsledků strukturovaných rozhovorů je vytvořen dotazník, který byl rozeslán asistentům z různých koutů České republiky. Dotazníky jsou využity především pro ověření nebo doplnění informací získaných ze strukturovaných rozhovorů. Diplomová práce potvrzuje, že se asistenti pedagoga velmi často dostávají ke své práci z různých pracovních pozic a životních situací. Vzdělání asistentů pedagoga se často různí, což napomáhá...This master thesis deals with the subject of the first-grade primary school teaching assistants. It seeks the answers on following questions: what the social and cultural background of teaching assistants is; what their key motivation for is applying for this role; what their expectations before were entering the profession; what their motivation for continuing the profession is. In this master thesis, I place the emphasis on uncovering the previous job and life experiences of teaching assistants as well as how these past experiences affect their current job position. The answers for these questions are provided by qualitative and quantitative research which is based mostly on semi-structured interviews with teaching assistants from the elementary school in Prague, district 10. From the outcome of these interviews, the questionnaire was made, which was subsequently sent to assistant teachers from various parts of Czech Republic. Questionnaires were used mostly for confirmation and completion of information acquired from semi-structured interviews. This master thesis confirms that assistant teachers get involved in their profession for various reasons and have diverse previous work and life experiences. Education of assistant teachers is diverse, which in turn leads to rather vague expectations...
Keywords:
primary school; student with special needs; Teaching assistant; work motivation; work position; 1. stupeň ZŠ; Asistent pedagoga; motivace k profesi; pracovní pozice; žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111717