Original title:
Kulturně vzdělávací specifika seniorů
Translated title:
Cultural and Educational Specifics of the Elderly
Authors:
Řeháková, Magdaléna ; Šerák, Michal (advisor) ; Vojtko, Tibor (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje tématu kulturně vzdělávacích specifik seniorů. Cílem práce je analyzovat tato specifika s ohledem na úroveň informační gramotnosti seniorů. Práce je rozdělena do šesti kapitol. Úvodní kapitola nejprve vymezuje základní pojmy týkající se stáří a stárnutí. Pozornost je věnována také demografickému vývoji a vnímání role seniora v dnešní společnosti. Dále se práce zaměřuje na koncept aktivního stárnutí. Třetí kapitola se věnuje kulturně vzdělávacím aktivitám. Po vymezení vývoje pojmu jsou představeny vybrané instituce, které se zabývají pořádáním kulturně vzdělávacích akcí. Následně jsou definována specifika seniorů jako jedné z cílových skupin těchto aktivit. Následující kapitola představuje informační gramotnost seniorů. Pozornost je věnována také projektu Senioři píší Wikipedii, jehož někteří účastníci tvoří následně respondenty vlastního kvalitativního empirického šetření. Cílem empirického šetření je zjistit, zda se kulturně vzdělávací specifika účastníků tohoto projektu liší od specifik zjištěných v již provedených výzkumech o seniorech. Klíčová slova senioři, vzdělávání seniorů, kulturně vzdělávací specifika, informační gramotnost, Senioři píší WikipediiThe bachelor thesis deals with the topic of cultural and educational specifics of the elderly. The aim of this work is to analyse these specifics regarding the level of information literacy of the elderly. The thesis is divided into six chapters. The introductory chapter first defines the basic concepts of age and aging. Attention is also devoted to the demographic development and perception of the role of the elderly in today's society. Furthermore, the work focuses on the concept of active aging. The third chapter deals with cultural and educational activities. After defining the development of the concept, selected institutions that deal with the organization of cultural and educational events are presented. Subsequently, the specifics of the elderly are delimited as one of the target groups of these activities. The following chapter presents information literacy of the elderly. Attention is also paid to the project Senior Citizens Write Wikipedia whose participants are afterward respondents of my own qualitative empirical survey. The aim of the empirical survey is to find out whether the cultural and educational specifics of the participants in this project differ from those found in the already performed research on elders. Keywords elderly, elderly education, cultural and educational...
Keywords:
elderly|elderly education|cultural and educational specifics|information literacy|Senior Citizens Write Wikipedia; senioři|vzdělávání seniorů|kulturně vzdělávací specifika|informační gramotnost|Senioři píší Wikipedii
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111655