Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Vývoj ikonografie Třech Marií u prázdného hrobu (Visitatio Sepulchri) ve světle středověkého liturgického hudebního dramatu
Original title:
Vývoj ikonografie Třech Marií u prázdného hrobu (Visitatio Sepulchri) ve světle středověkého liturgického hudebního dramatu
Translated title:
Development of the Iconography of the Holy Women at the Empty Tomb (Visitatio Sepulchri) in Light of the Medieval Church Music-Drama
Authors:
Kuliešiūtė, Indrė ; Royt, Jan (advisor) ; Jarošová, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Development of the iconography of the Holy Women at the Empty Tomb (Visitatio Sepulchri) in light of the medieval Church music-drama Abstract The work connects the iconography of the Visitatio Sepulchri theme in the visual art with the same motive in the medieval Church music-drama, also known as Quem quaeritis, which is the cradle of the Western theatre. As a result, the work puts to light several schemes in the visual art which can be understood only with reference to the drama, as scenes from a play. Additionally, several typical space arrangements are identified. The work also looks deeper into the participation of women in those plays as authors, singers and actors, which is still much less known than it should be by the general public. Case studies are given, such as how it must have looked at the cathedral of Essen. Geography-wise, since the Visitatio Sepulchri belongs to the Latin liturgy, naturally the focus is there, while the Greek, Coptic and Armenian worlds are observed in passing with the fascinated eyes of a foreigner, the exception being the plays brought to the Kingdom of Jerusalem in the 12th century by the Augustine canons. Time-wise, material is more than abundant up to the present day, but iconographic innovations seem to stop at the end of the Late Middle Ages - interestingly, this...Vývoj ikonografie Třech Marií u prázdného hrobu (Visitatio Sepulchri) ve světle středověkého liturgického hudebního dramatu Anotace Tato práce spojuje ikonografii motivu Visitatio Sepulchri (Tři Marie u prázdného hrobu) ve výtvarném umění se stejným motivem ve středověkém liturgickém hudebním dramatu. V divadelní vědě je tento motiv známý také jako Quem quaeritis a právě z něho se zrodilo celé západní divadlo. Tato práce objasňuje několik schémat ve výtvarném umění, které je možné plně pochopit pouze v kontextu dramatu. Dále jsou identifikována některá typická prostorová schémata. Tato práce taky sleduje účast žen v těchto hrách: jako například autorky, zpěvačky a herečky. Tento aspekt až dodnes není dosti známý veřejnosti. Jsou uvedeny vybrané příklady, jako např., jak to nejspíše vypadalo v katedrále v Essenu. Z hlediska geografického se práce soustředí na prostor latinské liturgie, neboť Visitatio Sepulchri patří do této tradice. Cizí a fascinující "řecké", koptské a arménské světy jsou jenom letmo zmíněny. Výjimkou toho je Svatá země, kde v období katolického království ve 12. století kanovníci Svatého Augustýna hrávali Visitatio Sepulchri. Z hlediska časového, umělecká díla jsou zastoupena až do současnosti, ale vypadá to, že období inovací skončí víceméně v období pozdního středověku. Je zajímavé, že...
Keywords:
Church drama; Holy Women; iconography; liturgical drama; medieval theatre; monastic life; Quem quaeritis; Three Marys; Visitatio Sepulchri; Církevní drama; ikonografie; liturgické drama; Quem quaeritis; středověké divadlo; Tři Marie; Visitatio Sepulchri; zasvěcený život
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111457