Original title:
Mezipředmětové vztahy matematiky a geografie ve výuce na gymnáziu na úrovni realizovaného kurikula
Translated title:
Interdisciplinary relations between mathematics and geography at grammar school: implemented curriculum
Authors:
Vandrovcová, Jana ; Netrdová, Pavlína (advisor) ; Havelková, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se věnuje mezipředmětovým vztahům matematiky a geografie ve výuce na gymnáziu na úrovni realizovaného kurikula. V teoretické části se zabývá jak koncepcemi vyučování, které v různé míře podporují propojování vzdělávacího obsahu jednotlivých vyučovacích předmětů, tak obecnými možnostmi pro realizování mezipředmětových vztahů matematiky, respektive geografie. Nechybí ani detailní představení konkrétních mezipředmětových vztahů matematiky a geografie a jsou identifikovány hlavní důvody, proč je rozvíjení vazeb mezi zmíněnými vyučovacími předměty důležité. Problematika realizace mezipředmětových vztahů ve výuce je následně mapována prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími matematiky. Jejich odpovědi poskytují pohled na úroveň realizovaného kurikula a odhalují příležitosti i omezení, se kterými se vyučující matematiky v rámci mezipředmětového propojování v praxi setkávají. Pozornost je zaměřena zejména na učitele s aprobací matematika a geografie, kteří se mohou vyjádřit konkrétně ke vztahu těchto dvou vyučovacích předmětů. V rámci zpracovávání diplomové práce bylo dále připraveno šest vyučovacích hodin zaměřených na aktivní využívání mezipředmětových vztahů matematiky a geografie. Autorka je poté na vybraných gymnáziích odučila, což umožnilo praktické...This diploma thesis deals with the relations between mathematics and geography in teaching at grammar school at implemented curriculum level. In theoretical part it deals with conceptions of teaching which support connection of educational content of individual subjects as well as general possibilities for realization interdisciplinary relations of mathematics or geography. There are also concrete interdisciplinary relations between mathematics and geography presented and there are identified main reasons why the developing of connection berween the mentioned subjects is important. Problems of the realization interdisciplinary relations at teaching conducts a survey by halfstructured interview with mathematics teachers. Their answers provide the view of realized curriculum and they uncover opportunities and limitations the tachers of mathematics at level of interdisciplinary connection deals with in practice. There are mainly teachers with mathematics and geography qualification, who can give their opinion on relations of these two subjects. There were prepared six lessons in this diploma thesis focused on active use of interdisciplinary relations of mathematics and geography. Then the autor taught it at grammar school and it made practical review of possibilities and restrictions of such teaching....
Keywords:
geography; grammar school; interdisciplinary relations; mathematics; teaching; geografie; gymnázium; matematika; mezipředmětové vztahy; výuka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110287