Original title:
Analýza informační společnosti. Nebezpečí médií pro výchovu nebo jejich velká příležitost?
Translated title:
Analysis of modern society. Are media dangerous for education or their big opportunity?
Authors:
Vencl, Josef ; Pelcová, Naděžda (advisor) ; Zicha, Zbyněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce bere za základ teorie o moderní informační společnosti, jak ji reflektují moderní filosofie. Teoreticky se zabývá roztříštěností světa a vzdělání, podléhajících vlivu různých zájmů, a technologií, které hrozí reálnou destrukcí osobnosti, na druhou stranu je ale jejich rozvoj nutnou podmínkou pro fungování společnosti. Práce hledá, jaké místo mají technologie v současné společnosti a vzdělávání, formuluje jejich pozitivní a negativní stránky. KLÍČOVÁ SLOVA moderní společnost, informační společnost, učící se společnost, vzdělání, vzdělávání, poznání, světDiploma thesis stands on the theory of the modern information society, as is reflected by the modern philosophy. The first part analyzes the theoretical fragmentation of the world, education and technology. Education because of its dependence on different interests (mainly economic), technology for its threat of real destruction of personality but, on the other hand, its necessity for the society and its further development. The thesis looks for a place for technology in modern society and education. KEYWORDS modern society, information society, learning society, education, training, knowledge, world
Keywords:
education; information society; knowledge; learning society; modern society; training; world; informační společnost; moderní společnost; poznání; svět; učící se společnost; vzdělání; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110150