Original title:
Pohybová gramotnost žáků staršího školního věku
Translated title:
Motor literacy of athletes 12 -15 age
Authors:
Halmo, Marek ; Vindušková, Jitka (advisor) ; Kaplan, Aleš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Pohybová gramotnost žáků staršího školního věku Cíle: Hlavním cílem této práce je zjistit a porovnat úroveň pohybové gramotnosti žáků základních škol 6. třídy a 6. atletické třídy. Toho budeme dosahovat pomocí zjištění úrovně pohybové kompetence. Druhotným cílem je porovnat naše získané výsledky s výsledky ze Švýcarska. Metody: V naší práci jsme použili metodu pozorování a metodu komparace. Metodu pozorování jsme aplikovali u testování jednotlivých testů a metodu komparace v části porovnávání dvou tříd, pohlaví a států. Výsledky: Zjistili jsme, že dívky dosahovaly lepších výsledků v oblasti pohybu s vlastním tělem a chlapci dopadli lépe v oblasti pohyb s pomůckou. Nejlepších výsledků dosáhli žáci v testu kotoul letmo a nejhorších v testu dribling nohou. Dále jsme zjistili, že sportovní třída dominovala ve všech testech. V porovnání naších výsledků, se švýcarskými výsledky byly výsledky v jednotlivých testech podobné, resp. lépe dopadli naší žáci ve 4 testech, ve 3 skončili lépe švýcarští žáci a v 1 testu byly výsledky shodné. Klíčová slova: MOBAK, dovednosti, gramotnost, žáci, tělesná výchovaTitle: Physical literacy of pupils 12 -15 age Objectives: The main aim of this work is to find out and compare the level of physical literacy of pupils from 6th grade and 6th grade of athletic class. This will be achieved by finding out the level of physical competence. The secondary aim is to compare our results with the results from Switzerland. Methods: In our work we used an observation method and a comparison method. The observation method was applied to the testing of individual tests and the comparison method to compare two classes, gender and states. Results: We have found out that girls achieved better results in self-movement and boys in objects movement. The best results were achieved by pupils in rolling and the worst in dribbling. We also discovered that the athletic class dominated in all tests. After comparison of our results with the results from Switzerland it was very similar. Our pupils were better in 4 tests, pupils from Switzerland were better in 3 tests and the results were the same in 1 test. Keywords: MOBAK, competencies, literacy, pupils, physical education
Keywords:
competencies; literacy; MOBAK; physical education; pupils; dovednosti; gramotnost; MOBAK; tělesná výchova; žáci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110164