Název:
Environmentální výchova jako součást geografického vzdělávání
Překlad názvu:
Environmental education as part of geographical education
Autoři:
Bartoš, Jan ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Raška, Pavel (oponent) ; Kroufek, Roman (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato disertační práce se zabývá environmentální výchovou jako součástí geografického vzdělávání. Environmentální výchova představuje jedno z průřezových témat, jehož implementace do výuky je dle platných kurikulárních dokumentů závazná a toto téma by mělo být rozvíjeno ve všech oblastech vzdělávání. Cílem práce je přinést zjištění, která rozšíří poznání o tom, jakým způsobem učitelé naplňují cíle environmentální výchovy, resp. gramotnosti na českých školách. Dále je zjišťováno, jakou roli v naplňování těchto cílů hraje geografie, resp. vzdělávací předmět zeměpis. Ze zvoleného cíle vyplývají následující výzkumné otázky: Které oblasti environmentální gramotnosti jsou u žáků ve výuce rozvíjeny? o Jakým způsobem k jejich naplňování dochází? Které vyučovací předměty se podle koordinátorů EVVO nejvíce podílejí na realizaci průřezového tématu environmentální výchova o Jakou roli v realizaci hraje zeměpis? Učitelé jsou pro žáky jedním z hlavních zdrojů informací o této problematice. Proto byla také zjišťována environmentální gramotnost vybrané skupiny učitelů a studentů učitelství. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou diskutována obecná východiska environmentální výchovy. V této části je kladen důraz na vzájemné propojení s geografií. Na tuto teoretickou část navazují výzkumné sondy,...This dissertation deals with environmental education as part of geographical education.Theenvironmentaleducationisoneofcross-curriculartopic(subject)thatis obligatoryaccordingtovalidcurriculardocumentsandshouldbedevelopedinallareasof education.Theaimofthisthesisistobringthefindingsthatwillbroadentheknowledgeof howteachersfulfilltheobjectivesofenvironmentaleducation,respectivelyofliteracyin Czechschools.Furthermore,itisexaminedwhatroleGeography,respectivelyeducational subjectgeography,playsinfulfillingthesegoals.Thefollowingresearchquestionsarisefrom thechosengoal: Whichareasofenvironmentalliteracyaredevelopedwithstudentsinthelessons? o Howdotheycometrue? Whichsubjects,accordingtotheenvironmentaleducationcoordinators,contribute mosttotheimplementationofthecross-curriculartopic(subject)Environmental Education? o Whatroledoessubjectgeographyplayintheimplementation? Teachersareoneofthe mainsourcesofinformationonthisissue.Therefore,the environmentalliteracyofaselectedgroupofteachersandteacherstudents werealso investigated. Thethesisisdividedintothreeparts.Thefirstpartdiscussesthegeneralbasisof environmentaleducation.Inthissection,theemphasisisoninterconnectionwithgeography. Thistheoreticalpartisfollowedbyresearchprobesthatseekanswerstoresearchquestions....