Název:
"Zvrhlé umění" a reflexe Velké války v dílech Otto Dixe a Georga Grosze
Překlad názvu:
Degenerate Art" and the Reflexion of the Great War in Works of Otto Dix and George Grosz
Autoři:
Procházková, Veronika ; Zelená, Alena (vedoucí práce) ; Pelánová, Anita (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dominantami minulého století jsou nepochybně dvě světové války, které se staly námětem pro tvorbu řady umělců. První světová válka, rovněž známá jako Velká válka, je námětem mnohých literárních děl, jež jsou dodnes na vrcholech žebříčků bestsellerů. Oproti tomu válečné hrůzy na plátnech německých modernistů se takové popularitě netěší. "Entartete Kunst" neboli "Zvrhlé umění" je důležitou epochou v dějinách umění a Výstava zvrhlého umění 1937 v Mnichově se stala jedním z mezníků moderního umění a jednou z nejnavštěvovanějších a zároveň nejkontroverznějších výstav všech dob. Rozmach expresionismu začátkem století a celkový vývoj moderního umění je zajímavým protipólem k politické transformaci v Německu. Na jedné straně nový a mnohými nepochopený styl malby, který mimo jiné tvrdě kritizoval válku, společnost, náboženství apod.; na straně druhé nacistická ideologie o neporazitelnosti národa a vizi klasického umění. Válečné hrůzy, jakožto námět pro svá díla využila celá řada umělců, nejbrutálnějšími a nejvíce realistickými jsou díla Otto Dixe a Georga Grosze. Otto Dix proslul doslova fanatickým zobrazováním utrpení a válečného teroru. Dix byl frontovým bojovníkem prvních linií a možná i proto zasvětil svou uměleckou kariéru anti-válečné tvorbě. Georg Grosz vstoupil do historie jako nelítostný kritik německé...The most dominant features of the last century are without a doubt the two world wars, which became a subject for creations of many artists. The First World War also known as the Great War is a theme of many works of literature, which are up to now ranked as bestsellers. In contrast, the war-terrors on the canvases of German modernists are not as popular. "Degenerate Art" or "Entartete Kunst" is an important period in the history of art and the Degenerate Art Exhibition 1937 in Munich became one of the landmarks and also one of the most visited and also controversial exhibitions of all time. The boom of expressionisms at the beginning of the century and altogether the evolution of modern art presents an interesting antipole to the political transformation in Germany. On the one side, there is a new and for many misunderstood way of painting, which strongly criticized war, society, religion etc.; on the other hand, there is the Nazi ideology about the invincible nation and the vision of the classical art. War horrors were used as a matter in the works of many artists, but the most brutal and the most realistic are the works of Otto Dix and George Grosz. Otto Dix became famous for his fanatical representation of suffering and war terror. Dix was a front machine-gunner and maybe because of that, devoted his...
Klíčová slova:
"Zvrhlé umění"; expresionismus; George Grosz; moderní umění; nacismus; Otto Dix; válečné utrpení; válka; výstava; "Degenerate Art"; exhibition; expressionisms; George Grosz; modern art; Nazism; Otto Dix; war; war suffering