Název:
Animace na periférii
Překlad názvu:
Animation on the Periphery
Autoři:
Hanáková, Veronika ; Czesany Dvořáková, Tereza (vedoucí práce) ; Kubíček, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se snaží vykreslit podobu dobové výroby animovaných děl v kontextu státně-socialistického modu produkce. Skrze otázkou zdánlivé autonomie odvětví kresleného a loutkového filmu v období ředitele Krátkého filmu Kamila Pixy (1969-1985) se pokusíme přesněji naznačit pozici uvnitř re- centralizované organizačně-dramaturgické struktuře státního filmového podniku, k níž dochází počátkem takzvané normalizace. Animovaný film měl odlišnou pozici a funkci oproti hrané tvorbě uvnitř československého filmu, tudíž se jako pomyslná autonomie můžou jevit i promyšlené kroky vedení úpravy systému výroby. Na příkladu ateliéru v Čiklově ulici načrtneme mód výroby loutkového filmu, který se podobal spíše řemeslné dílně a udržovala si pomyslnou autonomie, dokud měla svůj vlastní prostor.The thesis attempts to precisely describe the production of animation in the context of the state- socialist mode of production. Through the question of "autonomy" for cartoons and puppets films in the era of Kamil Pixa (1969-1985), we will try to specify the position of animation within the re- centralized organization and dramaturgical section in the Short Film. In the context of the normalization period, animation had a different position and function compared to the feature films. Using the example of a studio in Čiklova Street, we outline a model of making a puppet film that was more like a "craft workshop" that retained its notional autonomy as long as it had its own space.
Klíčová slova:
orální historie|animační studia|normalizace|Kamil Pixa|historie českého animovaného filmu|česká animace; History of Czech animation|oral history|animation studies|normalisation period|Kamil Pixa