Original title:
Psychologická budoucnost studentů gymnázia
Translated title:
Future Through the Eyes of High School Students
Authors:
Hanzlíková, Tereza ; High, Radka (advisor) ; Lukavská, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá budoucností studentů v posledním ročníku gymnázia, zejména jejími jednotlivými obsahy a jejich časovému umístění v budoucnosti. V teoretické části jsou představy nejznámější koncepce časové perspektivy a pojetí budoucnosti jako jedné z jejích částí v období pozdní adolescence. Důraz je kladen na české i zahraniční výzkumy, na které navazuje výzkumné šetření dále rozpracované v empirické části práce. Empirická část sleduje čtyři výzkumné cíle: 1. zjistit, čím se zabývají (tedy jakými obsahy) studenti ve své budoucnosti, 2. kam z hlediska časového umístění tyto obsahy kladou, 3. do jaké míry jsou budoucí obsahy pro ně důležité a 4. jaký mají tyto obsahy vztah k minulým a přítomným událostem jednotlivých studentů. Pro potřeby zjištění prvního a druhého cíle byly provedeny polostrukturované rozhovory se studenty, které byly s využitím prvků zakotvené teorie kódovány a následně kvalitativně interpretovány. V třetím a čtvrtém výzkumném cíli byl použit Cottleho dotazník "Nejdůležitějších události života", který byl také kvalitativně analyzován a jehož data byly dány do vztahu s daty, které vzešly z polostrukturovaných rozhovorů. V diskuzi jsou poté prezentovány výsledky výzkumného šetření a porovnávány s výzkumy, ze kterých bylo vycházeno. Nejvíce se studenti v posledním ročníku...This diploma thesis with the future through the eyes of senior high school students, especially with its contents and time location of these contents. The theoretical part presents the most famous time perspective theories and the relationship between adolescents and their future. The emhasis is on introducing czech and also foreign research on a similar topic. The empirical part has four goals: find out which future contents senior high school students are dealing with, 2. where these contents are located in time, 3. how important are the contents and 4. what is the relationship between the future contents and student's past and present. They were done semi-structured interviews within the first and the second goal, then these interviews were coded and interpreted by using elements of grounded theory. To answer the other two goals students filled out questionnaire Ten most important life events by Cottle. The discussion part presents results of the research and comparison with the results of other research. The most senior high school students deal (in the context of the future) with university study, profession, travelling, independence and making their own family. Key words: time perspective, future time perspective, future orientation, late adolescence, senior high school students
Keywords:
future orientation; future time perspective; late adolescence; senior high school students; time perspective; budoucí časová perspektiva; orientace na budoucnost; pozdní adolescence; studenti gymnázia; časová perspektiva
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110083