Original title:
Hloubková mediatizace na příkladu vyhledávací konzole jako prostředku komunikace
Translated title:
Search console as a mean of communication exemplified on deep mediatisation
Authors:
Novák, Ivan ; Klimeš, David (advisor) ; Rosenfeldová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá komunikačním procesem ve vyhledávací konzoli ve vztahu inzerent - zákazník. Práce holisticky postupuje k analýze komunikace ve vyhledávací konzoli skrze popis nových médií, mediatizace, fungování vyhledávače, inzertní systémy a chování uživatelů vyhledávače. Nová média práce představuje jako duální artefakty s hmotnou a nehmotnou částí, které se mohou, díky své neustálé možnosti být měněny a vylepšovány, přizpůsobovat požadavkům společnosti. Tím se na poli mediálních věd stávají skutečně novými. Pojem mediatizace představuje schopnost médií měnit chování společnosti. Skrze nová média dochází k hloubkové mediatizaci, tedy výrazné habitualizaci společenských změn způsobených novými médii. Tyto změny jsou v práci popsány na příkladech změny myšlení, komunikace a nákupního procesu. Uživatelé ve vyhledávačích komunikují tak, aby byl jejich vyhledávací dotaz úspěšně dekódován algoritmem i poskytovatelem hledané informace. Proto se práce věnuje specifikům uživatelských návyků při vyhledávání. Dále práce rozvádí pozici inzerentů a jejich možnost oslovovat uživatele vyhledávače skrze inzertní systémy. Obsahová frekvenční analýza poukazuje na možný způsob analýzy úspěšnosti komunikace a dochází ke komunikačním doporučením v oblasti nadpisů reklamních inzerátů.The thesis analyses the communication process of search engines in the advertiser - customer relation. The thesis holistically proceeds to the communication analysis of search engine, first describing new media, mediatization, functioning of search engine, advertisement systems and behavior of the search engine users. The thesis describes new media as dual artifacts with a tangible and intangible part, which are constantly adaptable to society's requirements thanks to its nature - they can be easily changed and improved. This makes the new media - in the field of media science - really new. The term "mediatization" represents the ability of media to change the society's behavior. The new media makes the deep mediatization happen, i. e. distinct habitualization of changes in society caused by the new media. In the thesis, the changes are illustrated by the examples of change of mindset, communication and purchase process. The users adjust the way they communicate in the search engines for their query to be successfully decoded by both an algorithm and a provider of the searched information. Therefore the thesis focuses on specifics of users' habits during the searching process. Furthermore, the thesis expands on the position of advertisers and their option of approaching the search engine user...
Keywords:
deep mediatization; digital marketing; mediatization; New media; online marketing; search engine; search engines; digitální marketing; hloubková mediatizace; mediatizace; Nová média; online marketing; vyhledávací konzole; vyhledávač; vyhledávače
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110428