Název:
Vzájemné vztahy dítěte s ADHD, jeho rodiny, školy a učitelů
Překlad názvu:
Relationship of a child with ADHD and his family and his teachers
Autoři:
Konůpková, Olga Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vztahem dítěte s ADHD a jeho rodiny ke škole. Cílem bylo zjistit, co je pro rodiče a děti nejdůležitější a co nejvíce ovlivňuje vztah a postoj dítěte a jeho rodiny ke škole. Teoretická část popisuje, jakým způsobem ADHD projevy dítěte ovlivňují vztahové situace všech zúčastněných aktérů. Upozorňuje na možné problémové situace, neporozumění při komunikaci a potencionální rizika pro vznik konfliktů. Stěžejní částí práce je kvalitativní výzkumné šetření realizované formou rozhovorů s dětmi a jejich rodiči. Výsledky ukázaly, že velmi důležitá je vzájemná komunikace rodiny a školy jakožto prevence mnoha negativních zkušeností na obou stranách. K nejčastějším problémům, se kterými se dítě a rodina potýkají, patří nefungující komunikace s učitelem, špatný vztah dítěte s učitelem, nedostatečná spolupráce a vzájemné nepochopení, které často vyústí ve změnu školy. KLÍČOVÁ SLOVA ADHD dítě, rodina, škola, učitelé, vztahy, vzájemná komunikace, změny škol, užívání psychofarmakThe thesis deals with the relationship of the child suffering from the ADHD and the child's family to the school. The objective was to find out what is the most important to the parents and the children and what influences the relationship and attitude of the child and the child's family to school. The theoretical part describes in which way the ADHD symptoms in the child influence relationship situations of all parties involved. It points out to potential problematic situations, lack of understanding in communication and potential risks for occurrence of conflicts. The crucial part of the thesis is a qualitative research survey carried out in the form of interviews with children and their parents. Its results show that mutual communication of the family and the school is very important as prevention from a lot of negative experience on both sides. The most frequent problems the child and the family cope with include non-functional communication with the teacher, bad relationship of the child with the teacher, insufficient cooperation and lack of understanding on both sides, which often escalates to changing schools. KEYWORDS ADHD in kids, family, school, teachers, mutual communication, changing schools, use of psychopharmaca
Klíčová slova:
ADHD dítě; rodina; učitelé; užívání psychofarmak; vztahy; vzájemná komunikace; změny škol; škola; ADHD in kids; changing schools; family; mutual communication; school; teachers; use of psychopharmaca