Název:
Využití současných a historických geografických dat pro tvorbu časového 3D modelu území Hradce Králové
Překlad názvu:
Use of current and historical geospatial data for 3d modeling of hradec králové in different time periods
Autoři:
Šrollerů, Alex ; Laštovička, Josef (vedoucí práce) ; Štych, Přemysl (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Využití současných a historických geografických dat pro tvorbu časového 3D modelu území Hradce Králové Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá dostupností a zpracováním historických a současných geografických dat a základní problematikou trojrozměrné modelace měst. Přináší přehled základních metod, dat a softwaru vhodného pro 3D modelaci měst v různých časových obdobích a též možností časové 3D vizualizace. V praktické části je popsán metodický postup tvorby časového 3D modelu, konkrétně katastrálního území Hradec Králové ve čtyřech časových období (1840, 1912, 1952, současnost). Model se skládá z terénu interpolovaného z vrstevnic ZABAGED a budov extrudovaných z vektorových půdorysů. Následná manuální modelace probíhala v CAD softwaru SketchUp. K práci je využito historických map velkého měřítka, současného otofoto a OSM. Výsledkem je vizualizace modelu pomocí průletových animací, pohledových scén, interaktivního prohlížeče a prezentace na vlastně vytvořených webových stránkách a StoryMap JS. Klíčová slova: 3D model, SketchUp, budovy, DMR, historická data.Use of current and historical geospatial data for 3D modeling of Hradec Králové in different time periods Abstract This bachelor's thesis is mainly focused on historical and current geospatial data and the basics of three-dimensional city modeling. It provides an overview on basic methods, data and software suitable for 3D city modeling in different time periods and possibilities of 3D visualization. The practical part describes the process of creating a 3D model in different time periods, namely the cadastral area of Hradec Králové in the years 1840, 1912, 1952 and present. The model consists of terrain interpolated from ZABAGED contour lines and buildings extruded from vector footprints. Subsequent manual modeling took place in SketchUp CAD software. Historical large-scale maps, contemporary orthophoto and OSM are used for this task. The model is visualized using flyby animations, view scenes, interactive browser and presented on a self-created web page and StoryMap JS. Keywords: 3D model, SketchUp, buildings, DTM, historical data.
Klíčová slova:
3D model; budovy; DMR; historická data; SketchUp; 3D model; buildings; DTM; historical data; SketchUp