Název:
Vzdělávání sociálních pracovníků v adiktologii: analýza studijních programů sociální práce v ČR
Překlad názvu:
Education of social workers in Addictology: Analysis of social work study programs in the Czech Republic
Autoři:
Gažová, Nikola ; Lososová, Amalie (vedoucí práce) ; Libra, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Východiska: Týmy adiktologických služeb by měly dle Standardů naplňovat princip multidisciplinarity. Do multidisciplinárního týmu takovýchto služeb neodmyslitelně patří sociální pracovníci. Již od zrodu sociální práce se pracovníci setkávají s klientelou mající potíže se závislostním chováním. Odborná akademická příprava sociálních pracovníků, jako potenciálních budoucích profesionálů pracujících s adiktologickou klientelou, je bezpochyby základním předpokladem pro zvládnutí profesních kompetencí. Práce se zaměřuje na analýzu studijních programů sociální práce vyšších odborných a vysokých škol z hlediska míry zastoupení výuky adiktologie v nich. Cíle: Hlavním cílem práce je analyzovat obsah studijních programů vyšších odborných a vysokých škol sociální práce v České republice z hlediska zastoupení vyučovaných předmětů zaměřených na adiktologii. Mezi dílčí cíle patří zmapovat studijní programy sociální práce v České republice, popsat nabídku předmětů adiktologie v rámci těchto programů, identifikovat obsah výuky zaměřený na problematiku adiktologie, zhodnotit délku, obsah a strukturu předmětů. Metody: Pro dosažení cílů byla nejprve mapována nabídka studijních programů sociální práce, podle definice odborné způsobilosti zákona o sociálních službách, na vyšších odborných školách a bakalářských...Background: Team of addictological services should accomplish the principle of multidisciplinary approach according to Standards. Social workers inseparably belong to the multidisciplinary team. From the very beginning of social work, workers encounter clients who have problems with addiction. Specialized academic preparation of social workers, who are probable future professionals working with addicted clients, is undoubtedly an elemental requirement for successful mastering vocational competence. The thesis is focused on analysing social work's curricula at higher professional schools and universities from the point of view of the amount of addictology. Aim: The main aim of this thesis is to analyze the content of curricula at higher professional schools and universities of social work in the Czech Republic from the point of view of a representation of subjects focusing on addictology. Partial goals are mapping of curricula of social work in the Czech Republic, description of addictological subjects within those curricula, identification of content schooling focused on addiction issues, rate the length, content and structure of the subjects. Methods: To achieve those aims, the offer of social work curricula were mapped according to the definition of the law about professional qualification to...
Klíčová slova:
Adiktologie; sociální pracovník; sociální práce; vzdělávání; závislost; Addiction; Addictology; education; social work; social worker