Original title:
Konstrukce a svědectví: dvojí přístup k fotografii v díle Didi-Hubermana
Translated title:
Construction and Testimony: Dual Approach to Photography in Work of Didi-Huberman
Authors:
Frídová, Martina ; Charvát, Martin (advisor) ; Váša, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 4 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá tématem fotografie a jejího vztahu ke skutečnosti v díle francouzského filozofa a historika umění Georgese Didi-Hubermana. Je členěna do dvou hlavních částí. První teoretická část obsahuje seznámení se základními pojmy Didi-Hubermanova myšlení a následné teoretické analýze fotografie skrze jeho vybraná díla. Její součástí je i porovnání s myšlenkami dalších autorů, kteří se problematikou fotografie zabývali, například Rolanda Barthese. Cílem je identifikovat možné roviny uvažování Didi-Hubermana vzhledem k fotografii a ověřit předpoklad dvojího přístupu k fotografii, z hlediska tématu fotografie jako konstrukce a fotografie jako svědectví. Druhá praktická část práce si klade za cíl aplikování Didi-Hubermanových myšlenek na vybraných fotografiích v rámci soudobého kontextu. Klíčová slova Didi-Huberman, fotografie, konstrukce, svědectví, přežívající obrazy5 Abstract This thesis deals with topic concerning photography and its relation to reality in work of French philosopher and art historian Georges Didi-Huberman. The thesis is divided into two main chapters. The first main part includes introduction to Didi- Huberman's approach and familiarization with his terms as well as theoretical analysis of photography through his work. This part also includes comparison with approach of the other authors, for example with Roland Barthes. The goal of this thesis is to identify possible ways thinking about photography, from the perspective of photography as a construct and photography as a testimony. The goal of the second main part is to use Didi-Huberman's approach and apply it on several selected photographies within contemporary context. Key Words Didi-Huberman, photograph, construction, testimony, surviving images
Keywords:
construct; Didi-Huberman; photography; surviving images; testimony; Didi-Huberman; fotografie; konstrukce; přežívající obrazy; svědectví
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/109695