Original title:
Priming jako spouštěč prosociálního chování
Translated title:
Priming as a tool for triggering prosocial behavior
Authors:
Tížková, Tereza ; Polák, Petr (advisor) ; Godar, Sarah (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Priming is a cognitive bias influencing, in various forms, daily life of people. This paper examines the effect of priming in economics, where subjects are often forced to make decisions under uncertainty. The empirical part of this paper introduces the experiment, where subjects were manipulated towards or against prosocial behaviour with verbal priming techniques. The experiment results show that priming to specific concepts correlated with a tendency to act prosocially actually increases the subsequent degree of prosocial behaviour, although the same evidence has not been found with the opposite case.Priming je kognitivním zkreslením, jež v různých podobách ovlivňuje náš každodenní život. Tato práce studuje působení primingu v ekonomii, kde jsou subjekty běžně nuceny činit rozhodnutí za nejistoty. Empirická část této práce obsahuje experiment, kde jsou subjekty manipulovány směrem k, nebo proti prosociálnímu chování pomocí techniky verbálního primingu. Výsledky experimentu ukazují, že priming na specifické koncepty spojené s tendencí jednat prosociálně skutečně zvyšuje následnou míru prosociálního chování, ačkoliv v opačném případě pro toto dostatečný důkaz nebyl nalezen.
Keywords:
behavioral economics; heuristics; nonprofit; priming; behaviorální ekonomie; heuristika; neziskový sektor; priming
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/109390