Original title:
Komunikace a postoj k jazyku u vícejazyčných dětí
Translated title:
Communication and approach to language in multilingual children
Authors:
Šoltésová, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (advisor) ; Homolková, Kamila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Komunikace a postoj k jazyku u vícejazyčných dětí se zabývá problematikou jazykové produkce bilingvních dětí od 7 do 13 let trvale žijících v belgickém Bruselu a docházejících do místní České školy bez hranic. V teoretické části předkládá vymezení základních pojmů relevantních pro téma, kterým se zabývá, především pojmů týkajících se vývoje dětí ve věku respondentů výzkumu, analýzy správnosti, složitosti a plynulosti, nepřipraveného mluveného projevu a lingvistických pojmů, které jsou dále použity ve výzkumu. Teoretická část dále shrnuje získaná metadata o účastnících výzkumu, popisuje, jakým způsobem byly zpracovány nahrávky rozhovorů s respondenty výzkumu a jak byly přepsány. Praktická část obsahuje přepisy rozhovorů se všemi patnácti respondenty výzkumu. U každého respondenta je zahrnuto krátké shrnutí pozorování jeho jazykového chování ve třídě, které měla autorka možnost sledovat půl roku před pořízením nahrávek. Následuje detailní analýza správnosti, složitosti a plynulosti a její shrnutí. Závěr práce obsahuje tabulku srovnávající výsledky všech dětí v různých částech analýzy a popisuje, jaké závěry je možné z ní vyvodit. Cílem práce je na vybrané skupině respondentů popsat jazykový projev vícejazyčných dětí trvale žijících v zahraničí a pomocí analýzy správnosti, složitosti a...The thesis "Communication and approach to language in multilingual children" is focused on language production of bilingual children, 7 to 13 years old, living permanently in Brussels, the capital of Belgium, who attend the local "Czech school without borders". Its first part presents a theoretical introduction to the field of study, defines all relevant concepts and terms, especially those regarding: child development, the Complexity, Accuracy and Fluency analysis, unprepared speech and other linguistic terms used in following research. In the practical part the empirical execution of aforementioned analysis will be presented. It involves all relevant data about the participants in the research and describes how the interviews were transcribed. The practical part also shows all transcribed interviews of 15 participants of the research. Each participant was monitored for 6 months prior to the interview by the author of the thesis. The abstract of the observation of their language behaviour at school is a part of the practical part as well. This introduction is followed by a detailed Complexity, Accuracy and Fluency analysis and its summary. The end of the thesis provides a table with results of all participants in all parts of the analysis and describes what can be concluded from it. The aim of...
Keywords:
bilingualism|language acquisition|approach to language|children; bilingvismus|osvojování jazyka|postoj k jazyku|děti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110667